Costello Hautamäki pamauttaa: tässä on Suomen paras keikkapaikka!

Suomi on täynnä legendaarisia rockluolia, mutta yksi on niistä ylitse muiden.
Kauneus on aina katsojan silmässä, sanotaan. Myös rokkareiden mieltymyksiä on monenlaisia. Jos Costello Hautamäeltä kysytään, Suomen paras keikkapaikka ei hieman yllättäen sijaitsekaan hänen kotikaupungissaan Tampereella.
Videolla Costello esittelee purjelautaharrastustaan:
Yllättäen sikäli, että Tampere on legendaarisen Manserockin kehto. Koko Suomi oppi tuntemaan Costellon Popedan, Eppu Normaalin, Juice Leskisen, Mikko Alatalon ja kumppanit. Pirkanmaalla on myös useita erinomaisia keikkapaikkoja.
– No joo, mutta kyä mää sanon että Tampereen paras keikkapaikka on silti sieltä uudemmasta päästä, Costello tuumaa hetkeäkään miettimättä.
– Se on G Livelab, ehdottomasti. Siellä on ensinnäkin Genelecin äänentoisto. Siellä on vessassakin parempi äänentoisto kuin monella keikkapaikalla! Tosi pienihän se on, mutta mielestäni ihan huippupaikka.

Ykkönen löytyy Lahdesta
Mutta mikä on koko Suomen ykkönen? Costellon mielestä vastaus löytyy Lahdesta. Vuonna 2010 perustettu Möysän Musaklubi eli tuttavallisemmin Mössö nauttii suurta arvostusta artistien ja keikkaväen keskuudessa.
Se on hyvä esimerkki siitä, miten kaikki toimii.
Alunperin Möysän kaupunginosassa vanhalla Esson huoltoasemalla sijainnut mutta sittemmin Suomen Chicagon keskustaan siirtynyt Mössö tunnetaan erinomaisesta akustiikastaan ja tiiviistä tunnelmastaan.
– Mössö on mulle ykkönen. Se on hyvä esimerkki siitä, miten kaikki toimii. Siellä on pirun hyvä akustiikka ja aina hyvä meininki. Siellä yleisö myös näkee joka paikasta hyvin lavalle, Costello kehaisee.
Tavastian glamour katosi
Suomen kovimpia keikkapaikkoja listattaessa ei voi sivuuttaa Tavastiaa. Aivan Helsingin ydinkeskustassa Urho Kekkosen kadulla komeileva rockluola lukeutuu heittämällä maamme legendaarisimpiin. Mutta onko se myös hyvä?
Se on myös vähän hankala paikka roudata keikkakamoja.
– Soitettiin siellä just viime kesänä. Joku tuli kysymään, että arvatkaas montako kertaa olette jo rämpyttäneet täällä. Taisin itse veikata, että ehkä 30? Vastaus oli, että 50! Että tää on muuten jätkät jo teidän 50. kerta Tavastialla, Costello alustaa.
– Eli ehkä siitä on jo häipynyt se suurin glamour pois. On siinä semmoinenkin juttu, että Tavastian takahuone on aika pieni. Se on myös vähän hankala paikka roudata keikkakamoja. Kyllä mä sitä Mössöä pidän parempana paikkana.

Tanssilavoja ja työväentaloja
Costello on vuosikymmenten varrella tottunut soittamaan monenmoisissa paikoissa. Hän muistaa yhä elävästi työväentalot ja seurojentalot, joissa Popedakin rokkasi kultaisella 1980-luvulla.
– Kesäisin soitettiin tanssilavoilla eli niin sanotuilla humppamuttereilla sekä urheilutaloilla. Siihen aikaan oli myös valtavia kuplahalleja. Nehän olivat ihan mahdottomia akustiikaltaan, hän naureskelee.
Tarjoilut pelaavat ja vessat ovat siistejä.
– Eivät nuo konserttitalotkaan innosta minua niin paljon, vaikka niissäkin on tullut aika tavalla soitettua.
Costello kehuu myös vanhoista elokuvateattereista tehtyjä keikkapaikkoja.
– Niissä on hyvä akustiikka ja vähän vinot katsomot eli kaikki näkevät hyvin. Tarjoilut pelaavat ja vessat ovat siistejä. Ne ovat kauhean kivoja ja niissä on kiva soittaa.
