Katso logo

Tuotannolta suora ulostulo - Näin Amazing Race Suomi -päästöjä kompensoitiin todellisuudessa

Amazing race suomi

Amazing Race -sarjan rantautuminen Suomeen on nostanut esiin myös huolen matkailun aiheuttamista päästöistä ilmastolle.

Mainos
Mainos päättyy

Amazing Race Suomi  -ohjelman tuotanto vastaa siihen, miten matkustamisesta syntyneitä päästöjä on kompensoitu.

Seikkailuformaatti Amazing Racessa on usein matkustettu pitkiä matkoja ympäri maapalloa, ja tuo mielikuva on asettanut oletuksia myös tulevan ohjelman ympärille. 

Tiedotteen mukaan Sanoma teki keväällä 2023 jo tuotantoa suunniteltaessa päätöksen kompensoida kaikki ohjelman tuotannossa syntyneet lentopäästöt kuvausten päätyttyä.

Nelonen on koonnut aiheesta tietopaketin, jossa vastataan kysymyksiin ja kerrotaan tavoista, joilla Nelonen Media ja Sanoma kompensoivat Amazing Race Suomi -ohjelman lentopäästöjä. Pääset lukemaan koko tietopaketin täältä.

Mainos
Mainos päättyy

Jari Sillanpää ei pahoittele tekojaan: ”En koe, että olen tehnyt kenellekään mitään pahaa”

Heikki Paasonen nähdään Amazing Race Suomen -juontajana.
Heikki Paasonen nähdään Amazing Race Suomen -juontajana.

Kompensoidaanko Amazing Race -matkustuspäästöt? Miten?

– Päästökompensoinnilla tarkoitetaan päästövähennysyksiköiden hankkimista ja mitätöimistä päästövähennyksiä aikaansaavista projekteista. Kompensointia valmistellessa lentojen päästöt on ensin arvioitu mahdollisimman kattavasti ja sitten varmistettu. 

– Edellytämme myös, että kompensointikohde ei vaikuta negatiivisesti sosiaaliseen oikeudenmukaisuuteen tai esimerkiksi luonnon monimuotoisuuteen. 

– Lisäksi kompensoinnissa on tehty niin sanottua ylikompensaatiota eli ostettu päästövähennysyksiköitä 1,5 kertaa aiheutettuja päästöjä enemmän. Tämä toimenpide on tehty, jotta voidaan varautua kompensaatioprojekteihin tällä hetkellä sisältyviin epävarmuuksiin liittyen esimerkiksi lisäisyyteen, kaksoislaskentaan, hiilivuotoon tai pysyvyyteen.

Hissu Hietalahden tähdittämä Etsijät edustaa outoa huumoria – ”Tehdäänpä sellainen sarja, jossa ei ole mitään järkeä”

Mainos
Mainos päättyy

Nojaako Sanoman ilmastostrategia pelkkiin kompensaatioprojekteihin? Aikooko Sanoma tehdä laajamittaisempaa kompensointia muun toimintansa osalta?

– Sanomalla on tieteeseen perustuvat Science Based Targets -aloitteen ja Pariisin ilmastosopimuksen 1,5 asteen mukaiset päästövähennystavoitteet. Käytännössä Sanoman tavoitteena on 38 %:n vähennys oman toiminnan Scope 1- ja 2 -päästöissä sekä arvoketjun Scope 3 -päästöissä vuoteen 2030 mennessä verrattuna 2021 vertailuvuoteen. 

– Teemme paljon työtä päästöjen vähentämiseksi. Esimerkiksi vuonna 2022 pystyimme vähentämään arvoketjumme Scope 3 -päästöjä jo 8 % verrattuna vuoteen 2021. Olemme myös puolittaneet oman toimintamme Scope 1 suorat ja Scope 2 epäsuorat päästöt viimeisen kahden vuoden aikana. Hiilineutraaliustavoitteen mukaisesti kompensoimme vuonna 2030 sellaiset päästöt, joita emme pysty kokonaan poistamaan – kompensointia tällaisten päästöjen osalta tehdään jo matkan varrella ja Amazing Raceen liittyvien päästöjen kompensointi on siitä hyvä esimerkki.

Uuden Ivalo-kauden traileri julki - Iina Kuustonen paljasti hyisen yksityiskohdan

Yhteensä Amazing Race Suomi -ohjelman kullekin finalistikilpailijalle, eli koko reitin kulkeneille osallistujille kertyi 3,5 viikkoa kestäneiden kuvausten aikana enimmillään noin 26 000 lentokilometriä per henkilö. Lentomäärä vastaa noin kahta meno-paluulentoa Helsingistä New Yorkiin. Formaatin mukaisesti jokaisessa jaksossa kisasta putoaa yksi pari, joka joutuu välittömästi kotimatkalle, eivätkä he näin ollen kulje ohjelman koko kisareittiä loppuun. Tiedotteen mukaan finalistien ohjelmassa kulkemat lentomäärät ovat suunnilleen samaa luokkaa kuin monissa Euroopan ulkopuolella kuvatuissa kotimaisissa realityissa. 

Mainos
Mainos päättyy
Ladataan