Katso logo

Sointu Borg tietää menestyksen salaisuuden: "Pakko olla tyrkky"

Sointu Borg tietää menestyksen salaisuuden: 'Pakko olla tyrkky'

Sointu Borgin omassa ohjelmassa valmennetaan tyrkkyjä. Hakemuksia tuli tuhansia.

Mainos
Mainos päättyy

Mediapersoona Sointu Borg hyppäsi julkkiskentän vakiokasvoksi vuosien yrittämisen jälkeen voitettuaan Diili-ohjelman. Nyt Sointu on edennyt urallaan unelmiensa pestiin, omaan tv-sarjaan, kun Sointu Borg & Tyrkyt alkaa Ylellä maanantaina 17. helmikuuta.

Ohjelmassa haetaan seuraavaa kaupallisen vaikuttamisen tähteä – niin sosiaalisessa mediassa kuin muutenkin mediakentässä. Someaktiiveilta otetaan myös luulot pois. Soinnun ja ammattimenestyjien toimesta on tarjolla myös neuvoja ja koulutusta.

– Tyrkky-sana on kiehtonut minua aina! Ihmisiä, jotka ovat lähteneet johonkin näkyvään juttuun mukaan on haukuttu tyrkyiksi kautta aikain. Se on sitä häpeän kulttuuria. Haluan brändätä koko sanan uudelleen. Jos haluat olla show-bisneksessä ja esillä, niin pakkohan sun on olla tyrkky, Sointu perustelee ja toteaa itse olevansa nykyisin kaapista tullut tyrkky.

Sointu on luonut uraa monella saralla.
Sointu on luonut uraa monella saralla.
Mainos
Mainos päättyy

Todellinen menestyjä ei myöskään jää yhden kortin varaan.

– Mitä sitten jos Tiktok kaatuu tai Instagram-tili kaapataan? Paras resepti menestykseen on monialainen työskentely, mutta kaikki eivät välttämättä pärjää somealustan ulkopuolella.

Kunnollinen palkinto

Sointu on kehittänyt konseptin yhdessä tuotantoyhtiön kanssa omasta ideastaan.

– Ja ihme, ettei tällaista ole jo aiemmin tehty. Some on ollut pinnalla jo vuosia, Sointu ihmettelee.

Soinnun prässiin halusi tuhansia kilpailijoita, joista valittiin kahdeksan onnekasta. He  pääsevät ohjelmassa kilpailemaan keskenään ja oppimaan uutta somen ja julkisuuden alalta. Sointua ilahduttaa se, että pääpalkintona oleva managerisopimus Soinnun oman  managerin kanssa on todellinen ja iso palkinto.

Sointu on saanut myös Topi-veljensä brändin nousuun.
Sointu on saanut myös Topi-veljensä brändin nousuun.
Mainos
Mainos päättyy

– Kyseessä on sopimus ihan huippuluokan managerointiyrityksen kanssa. Voittajalle tehdään brändin kirkastus, vuosibudjetti ja sitten lähdetään myymään, Sointu petaa voittajan tietä menestykseen.

Kaiken a ja o on kuitenkin oma työnteko ja aito persoonallisuus omana itsenään.

– Jos joku sanoo, että haluaa olla seuraava tämä ja tämä menestyjä, sanon heti, että väärin! Toisia kopioimalla ei päästä mihinkään. Tunteita pitää herättää ja erottua joukosta. 

Oma julkikuva pitäisi olla Sointun mukaan kuitenkin aito, sillä todellisuutta kiltimpi tai rajumpi esiintyminen menee lopulta ”vituiksi”.

Ulkonäkö ei ratkaise

Joukosta erottuminen ja menestyminen ei tarkoita Soinnun kopioimista.

Mainos
Mainos päättyy

– Hyvä henkilöbrändi voi olla myös täysin erilainen kuin minä, Sointu huomauttaa.

Ohjelmassa mukana oleva Arttu Kilpeläinen joutuu miettimään, voiko poliisi olla tyrkky.
Ohjelmassa mukana oleva Arttu Kilpeläinen joutuu miettimään, voiko poliisi olla tyrkky.

Ainakaan ulkonäköä ei tarvitse, eikä pidä tunkea tiettyyn lokeroon, mikäli halajaa menestyksen kentille.

– Ihminen voi näyttää ihan miltä vaan ja olla ihan minkä kokoinen tahansa. Oma habitus pitää vain osata kaupallistaa. Onneksi enää ei tarvitse olla samassa muotissa muiden kanssa. Päinvastoin, mitä erikoisemman näköinen olet, sen parempi, Sointu tietää.

Ei mikään kusipää

Sointu haaveilee siitä, että ohjelmaa katsovat vanhemmat ihmiset reipastuisivat, jättäisivät vanhan hyssyttelykulttuurin ja lähtisivät tyrkyttämään itseään oikein kunnolla. Moni vanhempi kuulija tulee hänen luennoillaankin sanomaan, että olisi halunnut tehdä aikoinaan vaikka mitä, mutta silloin se ei ollut soveliasta. 

Yläkoulun oppilaille luennoidessaan Sointu huomasi ilokseen, ettei tyrkky-termi enää edes kuulunut nuorison sanavarastoon. Myös ilkeilyn aika televisiokisoissa on ohi, ja jopa Sointu itse liikuttuu kyyneliin ohjelmassa.

– Kamalaa lähettää ihmisiä kotiin, kaikkihan sen sopparin haluaisivat. Mielestäni mentori johtotehtävässä voi olla tosi kova, mutta silti empaattinen. Heilutan ruoskaa, mutta myös itken. Siksi tämä kilpailu on fressi, että siinä on empatiaa, eikä kiusaamista. Kritiikkiä voi antaa olematta kusipää.

Sointu Borg & Tyrkyt Yle Areenassa ja Yle TV2:ssa 17.2. alkaen

Mainos
Mainos päättyy
Ladataan