Nyt puhuu toinen Diili-kilpailija Jaajosta ja ohjelmasta

Niko Häkli ihmettelee jälkeenpäin esiintyneitä soraääniä.
Käynnissä olevalla Diili-kaudella kilpaillut Tomi Tulisalmi lyttäsi aiemmin tällä viikolla Katsolle koko ohjelman ja sen päämiehen, eli Jaajo Linnonmaan.
Tällä kaudella ohjelmassa etsitään tapahtumapäällikköä Helsingin Kasarmitorille nousevalle Superterassille.
Kaikkiaan Diilissä oli aluksi mukana 16 kilpailijaa, mutta kauden edetessä heitä on karsiutunut pois.
Hämeenlinnalainen, ravintola-alalla toimivaa yhtiötä johtava Tomi on yksi jo kilpailusta tippuneista.
– Hassua, ettei Suomen kokoisesta maasta löydy kompetenssia olla Hjallis Harkimon seuraaja, Tomi muun muassa ruoti ja antoi ymmärtää, ettei Jaajo ole sopivin ihminen tehtävään.
– Luulisi, että vetäjänä voisi olla vaikka Miki Kuusi tai joku muu oikeasti menestynyt liike-elämän ihminen, Tomi jatkoi.

Niko täysin toista mieltä Tomin kanssa
Samaisessa haastattelussa Tomi kuvasi Jaajoa loistavaksi viihdemieheksi.
– Mietin lähinnä liiketoiminnan kannalta, voisiko ohjelmalla olla parempiakin vetäjiä.
– Mikä on ohjelman ydinnäkemys – onko se liiketoimintaa vai viihdettä, Tomi penäsi.
Diilissä edelleen kilpaileva 29-vuotias Niko Häkli halusi ottaa yhteyttä Katsoon ja tuoda oman näkemyksensä esiin.
Helsinkiläinen kokee, että Diilistä ylipäätään käytävä negatiivinen keskustelu on erikoista.
– Pientä katkeransuloista ininää kuuluu koko ajan jostain, naurahtaa Niko.
– Itselleni se oli mahtava kokemus jo senkin vuoksi, että pääsi ylipäätään ohjelmaan edes mukaan.

"Kaikki rautaisia ammattilaisia"
Niko nostaa esille myös sen, että kilpailijoilla on ollut tiedossa tietyt asiat, mutta sittemmin niistä on jälkikäteen valitettu.
– Tuntuu, että tässä on havaittavissa jatkuvasti sellaista vääränlaista huomionhakua.
– On esimerkiksi valitettu siitä, ettei hotellissa ollut aamupalaa kuin omakustanteisesti. Kyllä meille tuotannon puolelta sanottiin, että ne aamupalat korvataan myöhemmin rahallisesti.
Tuotannosta ylipäätään sekä johtoryhmästä – eli Jaajosta, Toni Lähteestä ja Amel Gailysta – Nikolla on vain hyvää sanottavaa.
– He ovat kaikki rautaisia ammattilaisia.

"Ei tylsää bisnesjargonia katsoisi kukaan!"
Hän mainitsee myös sen tosiseikan, että vaikka kyseessä on bisnesreality, on se samalla myös viihdeohjelma.
– Pitää myös saada draamaa, totta kai. Ei tylsää bisnesjargonia katsoisi kukaan!
– Jaajo on nappivalinta, sillä hänessä yhdistyvät sekä viihde- että bisnespuoli.
Niko ihmettelee jälkeenpäin esiintyneitä soraääniä.
– Kun kilpailijoiden kanssa jutteli kuvauksien aikana ja jälkeenpäinkin, ei kenelläkään silloin tuntunut olevan mitään ongelmia tai pahaa sanottavaa.
– Nyt vasta, kun ohjelma tulee telkkarista, niin sitten jostain syystä halutaan valittaa.

"Jossain vaiheessa sitä huomasi"
Tehtävät Niko koki hyviksi, joskin osa tuntui mahdottomilta.
– Ne mittasivat hyvin paineensietokykyä.
Hän sanoo oppineensa itsestään ohjelman myötä asioita, joita hän ei ollut edes tajunnut.
– Tehtävien aikarajat olivat lyhyitä, ja jossain vaiheessa sitä huomasi, kuinka vauhtisokeasti on mennyt ja tehnyt – että pitäisikö joskus pysähtyä miettimään.
– Hienoa oli sekin, että samalla oppi työskentelemään erilaisten ihmisten ja eri näkemysten kanssa.

Diilistä apua jatkoon
Niko mainitsee, että oli sellaisiakin kilpakumppaneita, joiden kanssa hän ei olisi varmasti halunnut olla tekemisissä siviilissä, mutta joista tulikin ohjelman myötä kavereita.
Diilistä hän uskoo olevan paljon apua jatkoa ajatellen.
– Toivon pystyväni näyttämään ohjelmassa osaamistani.
– Ehkä persoonanikin on välittynyt ihmisille sillä tavalla, että joku voisi saada minusta hyvän duunikaverin.