Näkökulma: Miksi Helmarit kiinnostavat enemmän kuin Naisleijonat?

Katsojalukuihin voivat vaikuttaa muun muassa mainostaminen ja kisojen järjestämistiheys.
Suomen naisten jalkapallomaajoukkue Helmarit valmistautuu historiansa viidensiin jalkapallon EM-kisoihin, jotka alkavat Sveitsissä 2. heinäkuuta.
Kiinnostus Helmareita kohtaan on ollut katsojalukujen valossa kiinnostavaa jo ennen avausottelua, sillä Kansojen liigan ottelu Serbiaa vastaan 10. kesäkuuta sai Finnpanelin mukaan 224 000 katsojaa ja oli kyseisellä viikolla TV2:n toiseksi katsotuin ohjelma.
Merkittävä ero jääkiekkoon verrattuna
Miltä Helmareiden katsojaluvut vaikuttavat muihin naisten palloilulajeihin, kuten Naisleijonien jääkiekkoon, verrattuna?
Naisleijonien MM-pronssiottelu, joka päättyi jatkoajalla 4–3-voittoon emäntämaa Tšekin kustannuksella 20. huhtikuuta, keräsi Finnpanelin mukaan TV5:llä 142 000 katsojaa. Ero Helmareiden Kansojen liigan otteluun on 82 000 katsojaa.

Naisleijonien alkusarjaottelutkin saivat vähemmän katsojia Helmareiden yksittäiseen karsintaotteluun verrattuna. Ottelu emäntämaa Tšekkiä vastaan 12. huhtikuuta sai Finnpanelin tilastojen perusteella 108 000 katsojaa, ja ottelu MM-kultaa voittanutta Yhdysvaltoja vastaan 10. huhtikuuta 56 000 katsojaa.
Mainonnalla iso merkitys
Mistä ero oikein johtuu? Yksi tekijä liittyy mielestäni viestintään ja kisojen mainostamiseen. Itse olin tietoinen naisten jääkiekon MM-kisoista vasta sitten, kun näin Tiktokissa videon, jossa Naisleijonat voittivat MM-pronssia.
Helmareiden tulevat Kansojen liigan ottelut näkyivät jo katukuvassa, kun kotiottelua Serbiaa vastaan mainostettiin isoilla julisteilla ympäri Helsinkiä.

Mainoksia Naisleijonista näkyi tuskin lainkaan, toisin kuin Leijonista niin Lidliä kuin Veikkausta myöten. Miesten jääkiekon MM-kisojen katsojamäärät nousivat jälleen miljoonalukemiin, kuten 22. toukokuuta pelatussa puolivälieräottelussa Yhdysvaltoja vastaan, joka keräsi MTV3:lla yli 1,1 miljoonaa katsojaa.

Kolmas syy on kisojen järjestämistiheydessä. Jos arvokisoja lajista x järjestetään joka vuosi, sillä ei ole yhtä paljon kiinnostusta kuin joka toinen tai neljäs vuosi järjestettävissä turnauksissa, joissa ovat oikeasti mukana maailman parhaat pelaajat.
Kiinnostusta lisäävät myös karsintaottelut, kun arvokisapaikka ei ole aina läpihuutojuttu.
Naisten jalkapallon EM 2.–27.7. TV2:lla ja Yle Areenassa.