Leffarooli ajoi Top Gun -tähden romahduksen partaalle

Näyttelijä pokkasi folk-ikonin roolista Oscar-ehdokkuuden.
Legendaarinen folk-laulaja Joan Baez, 84, on yksi A Complete Unknown -elokuvan keskeisistä henkilöistä. Baez oli jo tunnettu artisti tavatessaan tuntemattoman Bob Dylanin New Yorkissa vuonna 1961. Laulajien välille kehittyi ystävyys- ja rakkaussuhde, jota Baez käsittelee vuosia myöhemmin julkaistussa laulussaan Diamonds and Rust.
Baezia esittävä Monica Barbaro, 35, sai roolista parhaan naisivuosan Oscar-ehdokkuuden. Kaikkiaan James Mangoldin ohjaamalla Dylan-elokuvalla on kahdeksan ehdokkuutta, mukana paras elokuva, ohjaus ja Timothée Chalamet’n saama miespääosa.
Katson haastatellessa Barbaroa Oscar-ehdokkuuksia ei oltu vielä julkistettu. Näyttelijä kertoi kuitenkin saaneensa roolista jo paljon hyvää palautetta.
– Moni Joanin fani on tullut elokuvan jälkeen kiittelemään ja kertomaan, kuinka paljon hänen musiikkinsa merkitsee hänelle, joskus jopa kokonaisille perheille. Tuollaisen palautteen saaminen tuntuu uskomattoman hyvältä. Etenkin, kun olet tehnyt niin kovasti töitä roolin eteen, Monica kertoo Katsolle.
Onnistuminen ajoi kyyneliin
Barbaro lensi kirjaimellisesti taivaalle esittämällä hävittäjälentäjä Phoenixia vuoden 2022 megahitissä Top Gun: Maverick. Sen jälkeen Monica nähtiin naispääosassa Netflixin 2023 julkaistussa hittisarjassa Fubar, jossa hän näyttelee Arnold Schwarzeneggerin agenttitytärtä.
Valmistautuminen Baezin rooliin alkoi samaan aikaan, kun Monica vielä kuvasi Fubaria. Näyttelijä kertoo aloittaneensa tyhjästä, sillä hänellä ei ollut mitään musiikillista taustaa.
– Minulla oli reilut viisi kuukautta aikaa opetella laulamaan ja soittamaan kitaraa. Joanilla on hyvin tunnistettava mutta uniikki laulutyyli, joten häntä on liki mahdoton kopioida täydellisesti. Tein kuitenkin parhaani, jotta kuulostaisin edes etäisesti häneltä.

Monica muistelee hetkeä, jolloin hän huomasi ensi kertaa kovan harjoittelun kantavan hedelmää.
– Kun onnistuin soittamaan kappaleen Don’t Think Twice läpi oikeassa tempossa ensi kertaa, romahdin ja ryhdyin itkemään. Olin yksin kotona ja tunteet vain ottivat vallan, kun pitkän ja intensiivisen harjoittelun kasvattama kuorma pääsi purkautumaan, Monica paljastaa.
Keskustelu Joanin kanssa
Edellä kerrotun lisäksi Monica kertoo saaneensa itsevarmuutta kohtauksesta, jossa hän ja Chalamet esittävät duettona Dylan-klassikon It Ain’t Me Babe.
– Olimme jo siihen mennessä esiintyneet yhdessä ja tunsimme toisemme paremmin. Takana oli muun muassa isojen musiikkifestivaalikohtausten kuvaamista. Vaikka tunsin oloni itsevarmaksi, paine onnistua oli valtava, sillä meillä oli aikaa vain muutamaan ottoon, koska jouduin lentämään vielä samana iltana Fubar-sarjan kuvauksiin toiseen maahan.

Toisin kuin Chalamet, Barbaro pääsi keskustelemaan esikuvansa kanssa tuotannon aikana.
– Juttelin Joanin kanssa yhden kerran puhelimitse. Se oli juuri ennen kuin esiinnyin ensimmäistä kertaa live-yleisön edessä. Hän ei antanut minulle neuvoja, vaan vastaili lähinnä kysymyksiini tietyistä yksityiskohdista, jotka olivat epäselviä. Tiesin jo etukäteen paljon, sillä olin lukenut hänen elämäkertansa ja katsonut kaikki hänestä kertovat dokumentit.
Olet vain näyttelijä
Liian kuuluisan henkilön esittäminen voi joskus sekoittaa näyttelijän pään. Monica oli tästä tietoinen ja pyysi Mangoldia palauttamaan hänet tarpeen vaatiessa maan pinnalle.
– Pyysin Jamesia tekemään saman, mitä hän teki Joaquin Phoenixille Walk the Linen kuvauksissa. Joaquinin omasta pyynnöstä hän aina välillä vei hänet syrjään ja kertoi selvästi, ettei hän ole Johnny Cash. Se on hyvä sanoa ääneen, jotta ei unohdu, että olet lopulta vain näyttelijä. Se ei silti tarkoita, ettetkö antaisi roolille aivan kaikkeasi.

Kuten muutkin näyttelijät, myös Monica kehuu vuolaasti ohjaajaansa. Erityisesti hän nostaa esiin Mangoldin kyvyn pystyä tekemään elokuva millaisesta tarinasta tahansa.
– Hänen repertuaarinsa on uskomattoman laaja: Cop Land, Vuosi nuoruudestani, Walk the Line, Kello 15:10 lähtö Yumaan, Logan… Koska hän osaa tehdä melkein mitä vaan, tuntui kiehtovalta, että hän valitsi seuraavaksi juuri tämän elokuvan. Jos hänen teoksistaan hakee jotain teemallista jatkumoa, niin se on identiteetti, jota myös A Complete Unknown käsittelee.