Kommentti: UMK-skandaali on vain myrsky vesilasissa

Toimittaja pohtii, miten OML-bändin diskauskohu osuu UMK:hon tai Euroviisu-instituutioon
One Morning Left -bändin saatua pikavauhdilla lähdön UMK:sta, voi pohtia, miksi moni googlasi hulluna bändin nimeä, vaikka ei ollut siitä koskaan ennen kuullut.
Vastaus kuuluu: koska sääntörikkomuksen takaa paljastui syy, joka väräytti. Oli hähmäinen mutta tosissaan otettu epäily yhden jäsenen sopimattomasta toiminnasta alaikäisen ja aikuisen välillä.
Mitä tapahtui tai ei tapahtunut, ei ole tämän kolumnin aihe. Sitä käsitellään aivan muualla kuin puolivillaisissa viihdekulttuuriteksteissä. Siellä käsittely on reilumpaa ja mahdollisille uhreille aina parempi.
Kiinnostavaa viihdejulkisuuden kannalta silti on, mitä skandaali ja sen pikavauhti merkitsevät UMK:lle ja Euroviisuille.
Tässä tapauksessa ei jääty jaakaamaan viime vuoden Israel-etiikan tapaan. Se oli kerrasta poikki. Ja syytä onkin, ei kannata roikottaa mukana bändiä, joka olisi kenties rikkomassa itse kisan sääntöjä.
Mutta siis, miksi skandaali huomataan tuhansin tai kymmenintuhansin kerroin helpommin kuin bändi tai biisi?
Laulaja on kiinnostava, mutta kompastunut laulaja on kiinnostavin.
Skandaalit – ne ovat musiikkikoneiston ulkomusiikillisia kirskahduksia.
Skandaalit – ne ovat musiikkikoneiston ulkomusiikillisia kirskahduksia. Ne näyttävät, missä musiikkibisneksen kipukohdat ja rajat menevät ja miten osapuolet niihin reagoivat.
Yleisö reagoi poikkeamiin ja yllätyksiin ja sitä enemmän, mitä suurempi draama on.
Ehkä UMK, mutta ainakin Euroviisut on lähes täydellisyyden harhassa kelluva, satojen miljoonien ihmisten bilekeikka, joten esikarsintakin huomataan.
Hyvää mieltä Euroviisuissa jauhaa kulttuurien moninaisuus, huumori ja ironia, vilpittömästi rakastava ilo ja show'n valtavuus. Euroviisut on taiteen teoriassa mainittu karnevaaliruumis, joka arkea murskaten juhlii hetken kuollakseen sitten ja herätäkseen ensi vuonna uudelleen.
Tyhjiössähän Euroviisut ja UMK eivät silti elä, mutta vielä ei ole löytynyt sellaista viisujen ulkopuolista voimaa, joka olisi repinyt kisoja rikki. Israel-kysymys viime vuonna ei siihen pystynyt.
On reilua sanoa myös toisin päin, eettinen ongelma jäi toiseksi, kun Euroviisu-karnevaalit pystyi ainakin vielä puolustamaan itseään ulkomaailmalta.

Euroviisu-karnevaalit pystyi ainakin vielä puolustamaan itseään ulkomaailmalta
Siispä, tämä draama on myrsky vesilasissa Ylen, UMK:n, Euroviisujen ja ennen kaikkea musiikin kannalta, lopulta.