Kommentti: Latela muuttui pelkäksi rahantekokoneeksi

Ennen kaikki oli paremmin, totesi toimittaja Jasmin Vainio katsoessaan Latelan päätösjaksoa.
Latela, se autonrassaajista kertova tosi-tv-ohjelma eli kulta-aikaa alkuaikoinaan vuodesta 2013 vuoteen 2017.
Tuolloin ohjelmaa tuotti Filmaattiset oy:n maanläheinen tuottaja Juha-Pekka Ristmeri, joka nähtiin toisinaan myös ohjelmassa mukana.
Maanläheinen ei kaupallinen lähestymistapa näkyi myös itse sarjassa, ja tv-ruudun kautta pääsi seuraamaan tavallisia Tampereen murretta viljeleviä autonrassaajia, joita kiinnostivat autot, naiset ja kaljan juonti.
Löysin ohjelman vuosia sitten Yle Areenan uumenista, ja olin oitis koukussa. Harmillista kyllä, ohjelmasta ei ollut tuolloin uusia kausia tiedossa, joten tyydyin luukuttamaan vanhoja tuotantokausia uudelleen.
Yllätys oli iloinen, kun vuonna 2021 ilmoitettiin, että sarja tekee paluun. Samassa rytäkässä kerrottiin sen siirtyneen kaupalliselle kanavalle Discoverylle.
Onneani ei kuitenkaan kauaa kestänyt, kun näin uudesti tulleen sarjan.
Kaudella mukana oli Latelan jätkistä enää murto-osa, ja pääroolia tähditti supliikkimies Lauri Huttunen, joka myös tuotti itse sarjan. Ei hänessä suinkaan mitään vikaa ole, mutta ohjelma, joka perustuu kaveriporukan väliselle dynamiikalle, ystävyydelle ja huumorille ei toimi, jos muut eivät ole siinä mukana. Huttunen kun ei yksin Latelasta tähteä tee.
Ohjelmassa mukana oleville jäsenien elämäntilanteen muututtua ja perheen kasvettua ei auton rassaus ja kaljan juonti olleet enää pääosassa, ja se näkyi myös television tekemisessä. Autoprojekteista tuli väkinäisiä taakkoja eikä hauskanpitoakaan liioin ohjelmassa nähty.

Märkä rätti vasten kasvoja
Taivaan portit aukesivat minulle jälleen, kun tuorein, syksyllä 2024 startannut tuotantokausi lähti käyntiin. Poikien välinen dynamiikka oli palannut takaisin, ja kaljoittelukin jo kiinnosti.
Uudella kaudella toinen talleista vierailee Saksassa ja toinen Japanissa, ja tietenkin poikien reissuille nyt sihijuoma kuuluu.
Perheen perustanut Miikkakin viihtyi jälleen vanhaan tuttuun tapaansa yökerhoissa (tosin sille selvisi syy Seiskasta: ero) ja oli takaisin oma itsensä. Kaudella pääosaa tähditti Lauri Huttusen lisäksi myös muut tallin jäsenet. Erityisesti Tuomas Harhalan vahva läsnäolo tv-ruudussa lämmitti salaisen autonrassaajan mieltäni.
Kauden edetessä nälkä kasvoi syödessä, ja bensan kitkerä haju leijui nenässäni odottaessani viikoittain poikien uusia kommelluksia.

Erityisesti odotin kauden päätösjaksoa, luvassa olisi varmasti tiukka kisa driftausautoilla ja voiton mukaiset juhlat.
Sen sijaan naamaani heitettiin kylmä rätti ja vieläpä kauden päätteeksi! Joka paikan höylä Lauri Huttunen ei saanut autoaan valmiiksi, ja muut kävivät ajelemassa tuunatullaan menopelillään puolivillaisesti.
Epäilen, että osasyy laimeaan päätösjaksoon piilee siinä, että Lauri Huttunen kuvasi samaan aikaan taloprojektiinsa keskittyvää sarjaa, joka Latelan tavoin nähdään Discoverylla. Miehellä ei yksinkertaisesti ollut aikaa saattaa projektiaan loppuun. Arvostan miehen toimeliaisuutta, mutta katsojana olisin kaivannut enemmän.

Latelasta on näille tamperelaisille autonrassaajille tullut selvästi rahantekokone, eikä mukana olla enää puhtaasta intohimosta. Kaupalliselle tv-kanavalle siirryttyä myös sponsorit pääsevät eri tavalla mukaan rahoittamaan ohjelmaa, kun taas valtion rahoittamalla Ylellä eivät niin paljon sponsorirahat liiku eikä mainostilaa liikene.
Tässäkin tilanteessa voisi siis todeta, että ennen kaikki oli paremmin ja kaupallisuus on paskaa.
Minulla on yksi pyyntö: Juha-Pekka Ristmeri, tule takaisin!
Latela katsottavissa Maxilla.