Katso ennustaa Oscar-voittajat – tasapuolisesti miellyttävä Coda päihittää polarisoivan The Power of the Dogin
Taas se tapahtuu. Riittävän hyväntuulinen ja valtavirran makuun sovitettu elokuva palkitaan ensi yönä parhaan elokuvan Oscarilla. Pääpalkinnon voittaa siis kuuron perheen ainoasta kuulevasta lapsesta kertova Coda – kahden maailman välissä, vaikka pysti kuuluisi ilman muuta Netflixin briljantille psykolännendraamalle The Power of the Dog.
Olisin voinut myöntää pääpalkinnon vaihtoehtoisesti myös scifioopperalle Dyyni. Molemmat ovat haastavia, syvällisiä, tinkimättömiä ja kerronnaltaan mestarillisia elokuvia. Coda on puolestaan amerikkalaiseen makuun sovitettu uusintaversio keskinkertaisesta ranskalaisesta draamakomediasta.
Tilanne muistuttaa vuotta 1995, jolloin parhaan elokuvan voittajaksi valittiin oksettavan yliarvostettu Forrest Gump. Vastaehdokkaina olivat kaksi 1990-luvun suurimpiin mestariteoksiin kuuluvaa elokuvaa Pulp Fiction ja The Shawshank Redemption, joista kumpi vaan olisi ansainnut palkinnon.
Onneksi The Power of the Dog voittaa joka tapauksessa tämän vuoden tärkeimmän Oscarin, eli parhaan ohjauksen. Ai miksi tärkeimmän? Siksi, että voiton myötä Jane Campionista tulee vasta toinen nainen, joka on palkittu Oscarilla ohjauksesta. Samalla Campion saa tunnustusta työstään myös The Power of the Dogin tuottajana ja käsikirjoittajana. Elokuvalla on ennätykselliset 12 ehdokkuutta, joista se voittaa ohjauksen lisäksi lopulta vain kuvauksen.
Will Smith voittaa parhaan miespääosan Oscarin elokuvasta King Richard: Williamsien tarina. Tässäkin kategoriassa halusin pitkään uskoa The Power of the Dogin ylivoimaan, mutta Benedict Cumberbatchin briljantti suoritus tukahdutetun seksuaalisuuden ihmisvihaksi kanavoineena cowboyna on Campionin elokuvan tavoin liian polarisoiva saadakseen enemmistön puolelleen. Smithin esitys tennistähtisisarusten Venus ja Serena Williamsin isänä on puolestaan juuri sellainen inspiroiva ja mieltäylentävä, tosielämään pohjaava roolityö, joita Oscar-akatemia rakastaa.
Kristen Stewartin peloton nuorallakävely prinsessa Dianana mestariteoksessa Spencer jää toisen häikäisevän naispääosan jalkoihin. Oscarin voittaa Jessica Chastain elokuvasta The Eyes of Tammy Faye, joka ei ole kovinkaan kummoinen tapaus. Chastainin roolisuoritus tosielämän tele-evankelistana on kuitenkin omaa luokkaansa, täynnä samaa rohkeutta ja omistautuneisuutta kuin Stewartin hypnoottinen esitys. Jos olisin Salomon, halkaisisin Oscarin ja jakaisin sen molemmille näyttelijöille. The Eyes of Tammy Faye voittaa ansaitusti myös maskeeraus- ja hiussuunnittelun Oscarin.
Parhaan naissivuroolin voittaa West Side Storyn Ariana DeBose, joka tuo samalla ainoan Oscarin Steven Spielbergin seitsemän ehdokkuutta keränneelle musikaalille. Myös miessivuroolin voittaja on itsestäänselvä, Codan Troy Kotsur, joka on ensimmäinen Oscar-ehdokkaaksi päässyt kuuro mies.
Kenneth Branaghin hurmaava lapsuusmuistelma Belfast vienee kotiin alkuperäiskäsikirjoituksen Oscarin. Tämä ei ole väärin, vaikka salaa toivoisinkin voittoa Adam McKayn mustalle maailmanloppukomedialle Don’t Look Up.
Sovitetun käsikirjoituksen Oscar kuuluisi ilman muuta Campionille uniikin elokuvaäänen antamisesta Thomas Savagen haastavalle romaanille, mutta voittaja lienee myös tässä kategoriassa Coda – kahden maailman välissä. Olisi kuitenkin mielenkiintoista tietää, kuinka moni amerikkalainen ylipäätään tiedostaa Codan pohjaavaan ranskalaiseen Bélierin perhe -elokuvaan.
Sovitetun käsikirjoituksen Oscar voisi mennä myös Haruki Murakamin novelliin pohjaavalle Drive My Carille. Japanilaisen Ryûsuke Hamaguchin ohjaus voittaa joka tapauksessa kansainvälisen elokuvan Oscarin. Pitkän animaation pysti on puolestaan pedattu perinteisesti uusimmalle Disney- tai Pixar-tuotannolle. Tänä vuonna sen vie kotiin Disneyn omaa tuotantoa edustava Encanto, jolla on ehdokkuus myös parhaasta laulusta. Sen voittaa kuitenkin Billie Eilish Bond-tunnarillaan No Time to Die.
Yksi viime vuoden parhaista elokuvista, Denis Villeneuven majesteettinen Dyyni, saa tyytyä rohmuamaan teknisiä ja visuaalisia Oscareita. Lukumääräisesti Dyyni voittaa kuitenkin enemmän palkintoja kuin yksikään toinen elokuva. Veikkaan sen lunastavan kymmenestä ehdokkuudestaan peräti kuusi: leikkaus, musiikki, puku-, tuotanto- ja äänisuunnittelu sekä visuaaliset tehosteet.
Oscarit jaetaan ensi yönä Los Angelesissa. Suora lähetys punaiselta matolta alkaa Yle Teemalla ja Areenassa klo 1.30. Gaala käynnistyy Dolby-teatterissa klo 3.00 ja kestää kuuteen saakka.
Katson Leffakolumnin tekijä Tuomas Riskala on Suomen tunnetuimpia ja arvostetuimpia elokuvakriitikoita, joka on kirjoittanut aktiivisesti elokuvasta 1990-luvun alusta lähtien. Riskala toimi Iltalehden elokuvakriitikkona 2008-2016 ennen siirtymistään Katson ja TV Seiskan palvelukseen. Edellä mainittujen lisäksi Riskalan tekstejä on julkaistu Aamulehdessä, Helsingin Sanomissa, Ilta-Sanomissa, Filmihullussa ja Ylioppilaslehdessä. Riskala on toiminut myös elokuvatoimittajana MoonTV:llä sekä avustajana useissa ulkomaisissa julkaisuissa. Cannesin elokuvajuhlilla lähes 20 vuotta vieraillut Riskala on ollut mukana useiden kansainvälisten elokuvafestivaalien tuomaristoissa, kuten Espanjan Sitgesissä ja Etelä-Korean Puchonissa, sekä järjestämässä kotimaan tärkeimpiä elokuvajuhlia Rakkautta ja Anarkiaa, Night Visions ja Espoo Ciné. Riskala on kuulunut Jussi-palkinnoista äänestävään Filmiauraan jo vuodesta 1999.
