Elokuva-arvio: Voimaannuttava melodraama löi lippuluukuilla Barbien ja Oppenheimerin

Ainahan on huominen saa ensi-iltansa elokuvateattereissa perjantaina 20. joulukuuta.
Ainahan on huominen
Draama ****
Rakastettu italialainen näyttelijä-laulaja Paola Cortellesi teki historiaa esikoisohjauksellaan Ainahan on huominen. Lukuisilla festivaaleilla palkittu elokuva nousi vuoden 2023 katsotuimmaksi Italiassa. Taakse jäivät Barbie ja Oppenheimer. Samalla Ainahan on huominen nousi kaikkien aikojen tuottoisimmaksi naisen ohjaamaksi italialaiseksi elokuvaksi.
Toisen maailmansodan jälkeiseen Roomaan sijoittuva tarina kertoo kolmilapsisen perheen eteen uurastavasta Deliasta, jota julma aviomies kohtelee kuin kynnysmattoa. Turpaan päivittäin ottava Delia alistuu kohtaloonsa ja kantaa huolta vain muiden hyvinvoinnista.
Eräänä päivänä posti tuo kirjeen, joka herättää toivon paremmasta huomisesta. Samalla Delia löytää uudelleen autokorjaamoa pyörittävän nuoruudenrakastetun sekä herättää syvän kiitollisuudenvelan amerikkalaisessa sotilaspoliisissa.

Cortellesin tulkitsema Delia on aluksi pelkkä uhri, jonka alistuminen fyysiseen ja henkiseen väkivaltaan herättää turhautunutta kiukkua. Pikku hiljaa tarina kuitenkin jalostuu kohti sisuuntumista ja vapautumista, jonka kulminaationa nähdään historiallinen hetki, jolloin naiset saivat Italiassa ensi kertaa äänioikeuden.
Italialaisen neorealismin klassikoille kumartava elokuva on aidosti voimaannuttava kuvatessaan naisia vihaavan patriarkaatin kahleista murtautumista, osin henkilökohtaisten valintojen ja osin yhteiskunnallisen muutoksen ansiosta. Ääniraidalle valitut hiphop- ja punk-vaikutteiset kappaleet tuovat kokonaisuuteen omaa vallankumouksellista lisäenergiaa.
O: Paola Cortellesi. N: Paola Cortellesi, Valerio Mastandrea, Romana Maggiora Vergano. (C'è ancora domani, Italia 2023). 118 min.