Barbenheimer suututtaa Japanissa – Warner Bros. esitti julkisen anteeksipyynnön

Warner Bros. on esittänyt julkisen anteeksipyynnön Barbenheimer-ilmiöön osallistumisesta.
Warner Bros. -elokuvayhtiö on esittänyt julkisen
anteeksipyynnön liittyen Barbenheimer-meemeihin liittyvään sosiaalisen median
toimintaan.
Barbenheimer viittaa Oppenheimer-elokuvan ja Barbie-elokuvan yhteiseen ensi-iltaan 21. heinäkuuta. Barbenheimer-ilmiössä näitä kahta elokuvaa on yhdistetty muun muassa fanien tekemissä julisteissa. Molemmat elokuvat on nauttineet hurjaa suosiota ja nostaneet lipputulot pilviin.
Atomipommin keksijästä Robert J. Oppenheimerista kertovaa Oppenheimeria ei ole julkaistu Japanissa, eikä sen mahdollista julkaisupäivää ole vielä määritelty. Vaikka elokuva käsittelee kysymystä siitä, pelastivatko pommitukset lopulta ihmishenkiä ja toivatko ne rauhaa, kyseinen kiista korostaa ydinaseiden käyttöä koskevan keskustelun herkkyyttä Japanissa. Yhdysvallat pudottivat kaksi atomipommia Japanin Hiroshimaan ja Nagasakiin vuonna 1945.¨
Warner Bros. Japani julkaisi maanantaina japaninkielisen lausunnon virallisella X-tilillään (entinen Twitter), jossa se kritisoi Yhdysvaltojen studiota siitä, että se lietsoi Barbenheimer-hullutusta sosiaalisessa mediassa. Yhdysvaltain studio on ollut positiivisessa vuorovaikutuksessa fanien julkaisuihin liittyen.
– Warner Brothers pahoittelee äskettäistä ajattelematonta käytöstään sosiaalisessa mediassa. Studio esittää vilpittömän anteeksipyynnön, yhtiö ilmoitti tiistaina 1. elokuuta Varietylle antamassaan lausunnossa.
Warner Bros. antoi kyseisen lausunnon sen jälkeen, kun verkossa oli käynnistetty vetoomus studiota vastaan. Japanissa suosiota kerää #nobarbenheimer-hashtag.
Japanilainen yksikkö tekikin poikkeuksellisen liikkeen elokuvan suhteen.
– Pidämme erittäin valitettavana, että virallinen Yhdysvaltain päämaja reagoi 'Barbenheimer' -fanien sosiaalisen median julkaisuihin Otämme tämän tilanteen erittäin vakavasti. Pyydämme Yhdysvaltain päämaja aloittamaan asianmukaiset toimet. Pahoittelemme niitä, joita nämä ajattelemattomat reaktiot loukkasivat, Warner Bros. Japani kirjoittaa.
Barbie on jättimenestys myös Suomessa – pian vuoden katsotuin elokuva
