Arvio: Herra Ylppö teki komean taide-elokuvan
Herra Ylpön esikoiselokuva Kronos Kairos saa ensi-iltansa perjantaina 7.11.
Herra Ylppö on suurelle yleisölle tuttu Vain elämää -ohjelmasta, ja rock-kansa tuntee hänet taitavana säveltäjä-sanoittajana ja tuotteliaana bändien johtohahmona. Myös musiikkivideoita ohjanneelta Ylpöltä tulee nyt ensimmäinen pitkä elokuva.
Video: Herra Ylppö kertoo Kronos Kairos -elokuvastaan
Kronos Kairos
Draama
****
Mies ja nainen ovat eronneet. Kuvaan astuu toinen mies. Kolmikko ja muutama muu ihminen vaeltavat karuissa maisemissa. Enimmäkseen ollaan hiljaa ja kohtalokas musiikki valuu eteenpäin.
Tekijät alleviivaavat Kronos Kairoksen olevan taide-elokuva, mutta katsoja tajuaisi sen jo ennakkokuvista, ja vaikutteetkin ovat selvästi esillä.
Samalla elokuva avaa itsensä kaikenlaiselle kritiikille. Pahantahtoisuuteen taipuvaisen katsojan on helppo kutsua sitä kliseiseksi ja tekotaiteelliseksi tuotokseksi, jossa tuijotellaan pitkään ja sanotaan vähän.
Kulttuurituotteen tärkeyttä ja laatua ei kuitenkaan määritä muoto tai edes stereotyyppisyys, oli kyseessä sitten action-rymistely tai art house -pläjäys. Olennaisinta on, kuinka painavia merkityksiä ja tunteita se pystyy herättämään. Ja siinä Kronos Kairos onnistuu loistavasti.
Eron epätoivo, haaveiden kaatuminen ja eksistentiaalinen kauhu välittyvät Ylpön debyytissä. Omenan kaltaisia symboleja käytetään sattuvasti. Kuvalliselta ilmaisultaan Kronos Kairos on varmasti komeimpia kokonaisuuksia suomalaisessa elokuvahistoriassa.
Ylppö itse kertoo, ettei ole nähnyt Jim Jarmuschin vuoden 2008 The Limits of Controlia, mutta silti Kronos Kairos on hengeltään sen sisarteos. Tunnelma ja yksittäinen elämäntilanne on levitetty taitavasti reilun tunnin elokuvalliseen asuun.
O: Herra Ylppö. N: Toni Järvinen, Mira Luoti, Kari Reini. (Suomi 1975). 70 min.
