Hyppää pääsisältöön
Katso kuvat!
Taiga.

Seiskan toimittaja testasi! Tällainen on Linnanmäen hurja uutuuslaite – yksi kuumottava seikka kiinnittää heti huomion: ”Ja kun sen tajuaa, on jo liian myöhäistä”

Helsingin Linnanmäen huvipuistossa koetaan tiistaina (18.6.) historiallisia hetkiä, kun sen historian suurin ja kallein laitesatsaus Taiga vihitään käyttöön.

Sveitsiläisen huvipuistolaitevalmistaja Intamin käsialaa oleva Taiga on huomiota herättävän suuri. Yli kilometrin mittainen ja parhaimmillaan 52 metrin korkeuteen kohoava vuoristorata muokkaa osaltaan myös koko pääkaupungin siluettia.

Muutkin Taigan luvut ovat varsin vakuuttavia: huippunopeus 106 kilometriä tunnissa. Neljä silmukkaa, eli yhtä monta kertaa pää ylösalaisin. 65 sekuntia silkkaa vauhdin hurmosta.

Lisäksi Taigan tieltä ajettiin 1600 rekkalastillista joutomaata, sen perustuksiin valettiin betonia 3500 kuutioneliötä eli noin 9000 tonnia ja koko komeus jälkiankkuroitiin peräti 200 ankkurilla kallioon, jotta se pysyy varmasti pystyssä.

Koko Taigan prosessi kartoittamisvaiheineen ja rakennustöineen vei useita vuosia. Sen mahdollistamiseen käytettyjä miestyötunteja tuskin lienee edes tiedossa. Kyseessä on joka tapauksessa massiivinen rakennusprojekti ja insinöörityön taidonnäyte.

Juttu jatkuu kuvien jälkeen.

Parhaimmillaan 52 metrin korkeuteen kohoava Taiga on sulautunut saumattomasti Lintsille.
Taigan massiiviset rakennelmat ovat sulautunut saumattomasti Lintsille.
Parhaimmillaan vuoristorata kohoaa 52 metrin korkeuteen.
Parhaimmillaan vuoristorata kohoaa 52 metrin korkeuteen.

Seiska testasi!

Maksavan asiakkaan eli laitehuvittelijan kannalta luvuilla ja numeroilla ei ole kuitenkaan merkitystä. Oleellista on, miltä miljoonia maksanut laite tuntuu, kun siihen hyppää kyytiin.

Vastaus: aika helkkarin hyvältä.

Seiskan reportteri pääsi monien muiden medioiden tavoin testaamaan jo tänään maanantaina eli vuorokausi etukäteen, millaiset kyydit Taiga tarjoaa.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

Tällainen on Taigan lähtötilanne. Kotkavaunu vaanii jo päästäkseen liitelemään Helsingin ylle yli kilometrin mittaiselle radalle.
Tällainen on Taigan lähtötilanne. Kotkavaunu vaanii jo päästäkseen liitelemään Helsingin ylle yli kilometrin mittaiselle radalle.

Rahalla pääsee nopeammin

On jokseenkin hämmentävää, että niinkin suuri vuoristorata kuin Taiga on onnistuttu sulauttamaan saumattomasti Lintsin yleisilmeeseen. Sen 1104-metrinen rata risteää neljän muun laitteen kanssa.

Tiedotustilaisuudessa Linnanmäen edustajat arvelivat ja toivoivat Taigasta tulevan suuri yleisömagneetti. Tämä oletus näkyy astuttaessa Taigan laitealueelle: päästäkseen lähellekään itse vaunuja on ensin käveltävä pitkä ja mutkitteleva jonotusalue, joka on nimetty Taiga-metsäksi. Jonoista odotettaneen siis melkoisia.

Mikäli Taiga-metsä (eli jonottaminen) ei napostele, extra-hintaa vastaan voi lunastaa itselleen Oikopolku-lipun. Vastaavat VIP-passit ovat tuttuja maailmalta, mutta Linnanmäellä systeemiä käytetään vasta ensimmäistä kertaa.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

Taigan matkustajien olkapäillä ei lepää lainkaan turvakaidetta, vaan ylävartalo on vapaana vauhdin hurmassa.
Taigan matkustajien olkapäillä ei lepää lainkaan turvakaidetta, vaan ylävartalo on kokonaan vapaana vauhdin hurmassa.

Kuumottava yksityiskohta

Sitten päästäänkin itse asiaan, eli vuoristoradan kyytiin.

Punakeltaisia vaunuja on kaksin kappalein, ja Taigan kotkateema näkyy niiden nokkaan pultatuissa petolinnun päissä. Millään kotkansiivillä ei siis sentään liidellä, vaan istuimet on niitattu vaunuihin perinteisesti peräkkäin ja pareittain, eli kyytiin mahtuu kaksi rinnakkain.

Yksi seikka vaunuissa pistää heti silmään. Monissa vuoristoradoissa ja muissakin laitteissa matkustajan olkapäiden yli laskeutuu turvakaaret, muttei Taigassa. Siinä istutaan ylävartalo täysin ”vapaana” turvakaaren killuessa vain vyötärön korkeudella.

Ratkaisu on matkustajan kannalta hieman kuumottava, vaikkakin tietysti (tai ainakin oletetusti!) turvallinen. Mutta kun sen tajuaa, on jo liian myöhäistä. Sillä kun turvakaaret loksahtavat paikoilleen, sen jälkeen se on niin sanotusti menoa!

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

Taigan hurjimpia hetkiä ovat ne, kun rata syöksyy äkkiarvaamatta huippuvauhtia alas.
Taigan hurjimpia hetkiä ovat niin sanotut air-timet eli ne tilanteet, kun rata kiipeää ensin ylös ja syöksyy sitten äkkiarvaamatta huippuvauhtia alas.

Air time tekee temput

Mainospuheissa Taigan on sanottu olevan vauhtia alusta loppuun. Se pitää täysin paikkansa.

Kuvaavaa on, että Seiskan reportteri oli suunnitellut sylkäisevänsä purkan suustaan, ennen kuin laite lähtee kunnolla vauhtiin. Jo ensikiihdytys oli kuitenkin sellainen, että purkka oli ja pysyi visusti hampaiden välissä. Koko matkan ajan.

Oikeastaan Taigan kyytiä on hankala pukea sanoiksi. Vauhti on niin kova ja painovoimaa puijaavia kieppejä löytyy joka lähtöön, ettei pää alas kieppuessa kaikkia käänteitä edes osaa analysoida. 

”Inhottavimpia” – tai katsontakannasta riippuen parhaimpia – hetkiä ovat ne, kun rata syöksyy äkkiarvaamatta hirvittävää vauhtia alaspäin.

Nämä kohdat ovat niin sanottuja air timeja eli hetkiä, jolloin matkustajan persaus irtoaa hetkeksi penkistä. Silloin tuntuu, kuin itse jatkaisi matkaa vielä eteenpäin, vaikka vaunu syöksyy jo täysillä alas. Tällöin spontaania karjuntaa on lähes mahdotonta välttää.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

Taiga on hurjaa menoa alusta loppuun, eli täydet 65 sekuntia.
Taiga on hurjaa menoa alusta loppuun, eli täydet 65 sekuntia.

Parempaa kuin Jenkkilässä?

Olen käynyt suurissa eurooppalaisissa ja amerikkalaisissa huvipuistoissa, joista löytyy myös valtavia vuoristoratoja. Varsinkin moniin Jenkkilän ratoihin liittyy monesti turhautuneensekainen fiilis, kun omaa vuoroaan on saanut jonottaa jopa useita tunteja, mutta sitten itse kyyti onkin ollut ohi silmänräpäyksessä.

Taigan jonoista ei vielä voi tietää, mutta oletettavaa on, että kysyntää kyllä riittää. Sen verran merkittävästä uutuudesta on kyse.

Varmaa on vain se, ettei Taiga petä jonottajaansa samalla tavalla kuin moni muu laite. Sen kenties paras ominaisuus on nimittäin se, että kyyti kestää ilahduttavasti yli minuutin, tarkalleen 65 sekuntia. Vauhdista ehtii nauttia kyllin pitkään.

Valistunut ennakkoarvaukseni on, että tänä kesänä kotka kiitää Lintisillä ja jonottajat saavat taatusti vastinetta rahoilleen.
 

Liity uuteen Seiska Klubiin ja lue mehukkaita julkkisuutisia, joihin pääset käsiksi vain Klubin jäsenenä! Rekisteröidy käyttäjäksi!


Teksti:
Eetu Ampuja
Kuvat:
Timo Korhonen

Älä missaa kuumimpia viihdeuutisia! Seuraa Seiskaa somessa!