Seksististä! Boohoon ja Missguidedin mainokset pannaan Isossa-Britanniassa!
Boohoo.com lähetti asiakkailleen kesällä mainoksen, jonka otsikko oli "Send nudes". Mainoksen keskiössä olivat nuden väriset vaatteet ja yhtiö painotti, että sanalla viitattiin nimenomaan nudeihin sävyihin.
Vaikka Iso-Britannian mainonnan eettinen lautakunta, Advertising Standards Authority (ASA), myönsi, että termillä tarkoitetaan tavallisesti värejä, se katsoi kuitenkin, että Send nudes-ilmaisulla tarkoitetaan todennäköisemmin seksuaalisesti sävyttynyttä kehotusta, jota voidaan pitää seksuaalisena häirintänä.
- Vaikka mainos leikitteli helposti tunnistettavalla lauseella esitelläkseen vaatetrendiä, koemme, että valittu ilmaisu saattaa pilailla mahdollisesti haitallisen sosiaalisen ilmiön kustannuksella. Lisäksi lauseen käyttö sähköpostiviestin otsikossa ilman mitään muuta viitekehystä, oli todennäköisesti joidenkin vastaanottajien mielestä hämmentävä, ASA totesi.
Mainonnanvalvoja asetti bännin myös Missguidedin bikinimainokselle. Seksikkäällä videolla esiintyi bikineihin pukeutuneita naisia, jotka poseerasivat viekottelevissa asennoissa huviveneellä, rannalla ja moottoripyörän päällä.
- If you plan on wearing clothes this summer… we’ve got you covered… kind of, mainoksen iskulause kuului.
Katsojat valittivat mainoksen olevan ylenpalttisen seksuaalinen ja esineellistävän naisia. Missguided selitti, että mainos oli suunnattu alle 30-vuotiaille ja edusti samankaltaisia arvoja, kuin tositelevisiosarja Love Island, jonka yhteydessä mainos esitettiin. ASA kuitenkin yhtyi katsojien kantaan. Se lisäsi, että myös Love Island-sarjasta nauttivat katsojat voisivat loukkaantua mainoksesta, joka "esittää naiset seksiobjekteina".
Lähde: Metro UK