Muuttiko Aku Ankka Loviisaan?! Erikoinen auto hämmentää suomalaiskaupungin katukuvassa

Kotimaa | 18.05.2021 17:04

Mikko Seppälän rakennusidea syntyi, kun hän näki netissä kuvan Aku Ankan autosta. Se oli kasattu yhteen päältä ajettavasta ruohonleikkurista ja Fiat 600:sta, mutta se ei ollut tieliikennelain mukainen, eikä sillä saanut ajaa julkisilla teillä.

– Ajattelin, että onpa kiva idea. Jospa minäkin voisin saada aikaiseksi sellaisen, joka vielä kelpaa julkiseen tieliikenteeseen eikä vain kotipihan koristeeksi. Lisäksi tyttäreni saa viikon kuluttua traktorikortin, joten onhan tämä mieluisa ajopeli hänellekin, Mikko sanoo.

Jouluna 2017 Mikko sai ulkomailta tilatun puutarhatraktori Gatorinsa Suomeen ja tammikuussa seuraavana vuonna sille vaihtui rekisteritunnus 313-AKU. Oranssi rekisterikilpi kertoo siitä, että kyseessä on virallisesti traktori.

Mikko esittelee sininen Aku Ankka -lakki päässään enemmän kuin tyytyväisenä lopputulosta. – Tulee hyvä mieli, kun saa jonkun unelmistaan toteutettua, Mikko sanoo.
Mikko esittelee sininen Aku Ankka -lakki päässään enemmän kuin tyytyväisenä lopputulosta. – Tulee hyvä mieli, kun saa jonkun unelmistaan toteutettua, Mikko sanoo.

Etätyö mahdollisti urakan

Työtunteja Aku auton rakentamiseen kului noin tuhat kuluneen vuoden aikana. Mikko kertoo, että koronan aiheuttamat etätyöt mahdollistivat ajan auton rakentamiseen, sillä  normaali työ ennen koronaa Vantaalla vei matkoihin kaksi ja puoli tuntia päivässä.

– Kun reilun pari tuntia illassa saa ylimääräistä aikaa, siinä ehtii tehdä paljonkin, Mikko tuumaa.

Mikko haluaa pitää projektin kustannukset omana tietonaan.

– Vanha sanonta on, että hullulla on halvat huvit, joten en minä sitten ihan hullu taida olla, mies naurahtaa.

– Jos olisin ostanut puutarhatraktorin käytettynä, en olisi saanut sitä kilpiin, sillä Suomen lainsäädäntö on sellainen. Mutta kun ostin uuden, sain sen tieliikennekelpoiseksi.

Mikolle tärkeintä on herättää autollaan hyvää mieltä ihmisille.

– Ihmiset vilkuttelevat hymyillen, kun köröttelen tällä pitkin raitteja. Kieltämättä onhan tämä hauska näky. Meitä Aku Ankka -faneja näyttää olevan todella paljon.

Tältä näytti uudenkarhea vihreä puutarha-traktori vielä ennen Mikon tuunausta. – Kyllä iloa on tuottanut jo pelkästään auton tekeminen.
Tältä näytti uudenkarhea vihreä puutarha-traktori vielä ennen Mikon tuunausta. – Kyllä iloa on tuottanut jo pelkästään auton tekeminen.

Keräilen Aku Ankkoja

Mikko on kerännyt Aku Ankka -lehtiä vuosikymmeniä. Niitä varten kotoa löytyy kokonaan oma huone.

– Minulta puuttuu ainoastaan kolme numeroa. Yksi lehti niistä minulla kyllä on, mutta siitä puuttuvat kannet. Sen vuoksi sitä ei lasketa mukaan kokoelmaan. Erityisesti mieleeni ovat Carl Barksin tekemät alkuperäissarjat ja niihin Don Rosan myöhemmin tekemät jatko-osat.

Tässä kuva viime vuoden huhtikuun puolestavälistä, kun auton suloisen pulleat ja leveät muodot alkavat hahmottua. – Auton kori on valmistettu lasikuidusta ja muodot on käsituntumalla tehdyt.
Tässä kuva viime vuoden huhtikuun puolestavälistä, kun auton suloisen pulleat ja leveät muodot alkavat hahmottua. – Auton kori on valmistettu lasikuidusta ja muodot on käsituntumalla tehdyt.

Laissa porsaanreikä

Mikon auto on todennäköisesti Suomen ainoa tieliikennekelpoinen Aku-auto.

Mikko ajatteli ensin muokata mopoautosta Ankkalinnan alkuperäisversion, mutta siihen ei ollut mahdollisuutta. Tieliikennelaista kuitenkin löytyi porsaanreikä, sillä kaikkia muita ajoneuvoja kuten mopoa, moottoripyörää, linja-autoa, rekkaa tai henkilöautoa koskee asetus muutoksista, mutta traktorista sitä ei ole.

Mikko Seppälän kotoa löytyy oma huone, jonne on kerätty kaikki Aku Ankat vuodesta 1951 lähtien. Lehtiä on noin 4 000 ja lisäksi mukana on Akun ja Roopen taskukirjoja.
Mikko Seppälän kotoa löytyy oma huone, jonne on kerätty kaikki Aku Ankat vuodesta 1951 lähtien. Lehtiä on noin 4 000 ja lisäksi mukana on Akun ja Roopen taskukirjoja.

 

Valloittava ajopeli kuluttaa reilun litran tunnissa ja polttoainetankkiin mahtuu 19 litraa. Varusteluina on 12 voltin virtalähde, nopeusmittari, ajovalot, suuntavilkut, hansikaslokero, polttoainemittari ja hitaan ajoneuvon kolmio. Tehoja Ankkalinnan kääkättimessä on 11,1 hevosvoimaa, eli 8,2 kilowattia ja moottorin tilavuus on 401 kuutiosenttimetriä. Huippunopeus on 35 kilometriä tunnissa ja siinä on automaattivaihteisto.

Teksti:Carmen Heikkilä
Kuvat:Matti Matikainen ja Mikon albumi
Jaa Artikkeli:

Älä missaa kuumimpia viihdeuutisia!
Seuraa Seiskaa somessa!