Kouvolalainen Matias toteuttaa intohimoaan: ”Rakennan oman lentokoneen”

Kotimaa | 04.04.2021 19:01

Kouvolalainen Matias Niemi, 23,on ollut pikkupojasta asti kiinnostunut lentokoneista. Hän kokosi aluksi pienoismalleja siirtyen sitten radio-ohjattavien mallien rakentamiseen. Jo 15-vuotiaana hän aloitti purjelentämisen.

Neljä lupakirjaa

Matias on ammatiltaan lentokoneasentaja ja helikopterimekaanikko. Hän työskentelee niiden huoltajana Patria Aviationilla Utissa.

– Armeijan suoritin kuljetuksen puolella ja sain ammattipätevyydet rekka-autojen kuljetukseen, joka onkin nykyään toinen ammattini.

Purjelentolupakirjan lisäksi Matiaksella on ultrakevyiden harrastus-, moottorilentoharrastus- sekä kevyiden ilma-alusten lupakirjat.

– Minulla on lupa toimia neljäpaikkaisilla pienkoneilla päällikkönä ja ottaa kavereita kyytiin. Olen saanut jo pari ystävää innostumaan lentämisestä. Tämä lentoharrastus ei ole tullut minulle perheen tai ystävien kautta, olen vain ollut tästä aina innostunut.

– Haaveissani olisi olla joskus matkustajalentokoneen lentäjä. Lisäksi minua kiinnostavat helikopterit kovasti.

– Lentäminen on intohimoni. Mitään isoja haavereita ei minulla  ole ollut, tämä on asennoitumiskysymys. Ainoastaan toivoisin,  että aikaa tämän koneen kokoamiselle olisi enemmän.
– Lentäminen on intohimoni. Mitään isoja haavereita ei minulla  ole ollut, tämä on asennoitumiskysymys. Ainoastaan toivoisin,  että aikaa tämän koneen kokoamiselle olisi enemmän.

Osat tilataan erissä

Matiaksen hallissa koottava kone on valmistumassa hyvää vauhtia. Hän suunnitteli sitä kaksi vuotta, ja vuosi sitten hän tilasi ensimmäisen tavaraerän Yhdysvaltojen länsirannikolta.

– Lähetyksen tulo kesti meriteitse noin kaksi kuukautta. Oli mahtava tunne, kun paketti saapui ja pääsin aloittamaan työt. Koska teen kahta työtä, rakentamiseen jää aikaa tunnista neljään illassa. Joskus pidän taukoja, sillä tämä on aivojumppaa kyllä parhaimmillaan.

– Koneeni on juuri minun tarpeisiini sopiva: nopea, suhteellisen pienikokoinen, kaksipaikkainen ja lisäksi vielä taitolentokelpoinen. Lisävarusteena siinä on autopilottijärjestelmä, joka mahdollistaa pitkillä lentomatkoilla sen, ettei lentäjän tarvitse olla puikoissa koko ajan.

Matias ei rakenna konettaan hampaat irvessä vaan rauhassa ja silloin, kun tuntuu, että on aikaa ja voimia.

– Tämä on intohimo. Koneen rakentaminen tehdään pienistä osakokonaisuuksista ja maksetaan samalla tavalla. Tämä ei ole mikään kertarysäysjuttu.

Matiaksen kone  valmistuu hyvää  vauhtia. Koneen  piirustuksia löytyy  hallin seiniltä ja  pöydiltä. – Kivaa  tässä on se, että voi  itse suunnitella ja  tehdä tarvittaessa  muutoksia, jos siltä  tuntuu.
Matiaksen kone  valmistuu hyvää  vauhtia. Koneen  piirustuksia löytyy  hallin seiniltä ja  pöydiltä. – Kivaa  tässä on se, että voi  itse suunnitella ja  tehdä tarvittaessa  muutoksia, jos siltä  tuntuu.

Kulut kuin veneilyssä

Matias sanoo, että realistinen tavoite koneen valmistumiselle on kahdesta kolmeen vuotta.

– Sitten voin sanoa, että kyllä varmasti koko Suomi tulee tutuksi, ja myöhemmin Pohjois-Eurooppa. Lentämisessä pitää olla kiinnostunut säästä, sillä kun lähtee lentämään, sään pitää olla hyvä sekä noustessa että laskeutuessa.

Matias toivoo alan harrastajien lisääntyvän kotimaassa, vaikka nyt korona-aikana lentäjistä onkin ylitarjontaa, ja monet lentäjiksi valmistuneet ovat jääneet työttömiksi.

– Rakennelmani kokonaisuutta  voi olla hankala heti hahmottaa,  mutta minun päässäni kaikki  on jo valmiiksi suunniteltu aina  maalausta myöten, Matias sanoo.
– Rakennelmani kokonaisuutta  voi olla hankala heti hahmottaa,  mutta minun päässäni kaikki  on jo valmiiksi suunniteltu aina  maalausta myöten, Matias sanoo.

 

Matiaksen mukaan lentoharrastuksen kuluja voisi verrata veneilyyn, saman verran euroja vievät polttoaineet ja muut viranomaiskulut.

– Helikopterikoulutus sekä matkustajalentäjäkoulutus kestävät molemmat kahdesta kolmeen vuotta. Minua kiinnostaa helikopterikoulutus, koska sen voi suorittaa monella tavalla. Koska minulla on ennestään useita lupakirjoja, voisin ehkä saada hyvitystä kuusi kuukautta opinnoista.

Matiaksen mukaan ilmailuharrastajien keski-ikä on nousussa. Hän toivookin, että vähänkään lentämisestä kiinnostuneet ottaisivat rohkeasti yhteyttä paikallisiin lentokerhoihin ja kävisivät esittelylennoilla, joilla on mahdollista tutustua lentämiseen.

– Yhteyshenkilöön vain yhteyttä, niin pääsee kyytiin ja ohjailemaan konetta, Suomessa on tosi hyvät lentokoulut ja kouluttajat aivan huippuluokkaa, Matias innostaa.

Teksti:Carmen Heikkilä
Kuvat:Pasi Murto
Jaa Artikkeli:

Älä missaa kuumimpia viihdeuutisia!
Seuraa Seiskaa somessa!