
Näkökulma: Missien ennätystä ei voi lyödä
Viime lauantai sujui aamusta iltaan Miss Suomen semifinalisteja valitessa.
Tai minä en valinnut ketään mihinkään, vaan alan ammattilaisista koottu raati teki valinnat.
Mutta olin tiimini kanssa kuvaamassa tapahtumaa, koska Miss Suomen finaali nähdään edustamallani kanavalla Eveolla 9.9. ja semifinalistit julkistetaan samalla kuin uusi valtakunnallinen kanavamme eli 7.6.
Miss Suomen finaali on edelleen kaikkien aikojen katsotuin kotimainen tv-ohjelma. Vuonna 1979 ohjelma keräsi 3,3 miljoonaa katsojaa. Tätä ennätystä ei tulla koskaan lyömään. Siihen on täysin järkiperäiset syyt. Ajat olivat 70-80-lukujen taitteessa aivan erilaiset. Kanavia oli tasan kaksi tai tavallaan kolme, koska Maikkarin ohjelmia esitettiin Ylen kanavan ohjelmiston seassa, kunnes MTV sai oman kanavansa vuoden 1993 alussa.
Nykyään kanavamäärä on niin iso ja katselu valikoivaa, että edes Olympialaiset, Linnan juhlat tai MM-kiekon finaali – jos Suomi on mukana – eivät helposti miljoonayleisöjä kerää.
Roolivaihdoksia ja uusia tähtiä – tämä kaikki tiedetään hittisarja Bridgertonin uusimmasta kaudesta
Miss Suomen finaali on ajan saatossa siirtynyt kanavalta toiselle ja samaan aikaan sen ja muiden kaltaistensa isojen viihdeohjelmien katselu on vähentynyt. Osittain edellämainitun kanavatarjonnan lisääntymisen takia, osittain modernien erilaisten viihdeohjelmien ja realityjen voittokulun takia. Osittain siksi että niin missit kuin Tangomarkkinat tai vaikkapa Syksyn sävel ovat hiukan menettäneet kiinnostustaan kansan joukossa tai ne on koettu jopa vanhanaikaisiksi. Niitä tiiviisti seuranneet sukupolvet ovat osaksi myös siirtyneet ns. taivaskanavan katseluun paikan päällä.
Uudistumisen paine on kova misseillä, tangoilla ja monilla muillakin ohjelmilla.
Jouduimme kanavalla miettimään Miss Suomen ottamista ohjelmistoon. Hyvä että otimme. Uskomme että misseille, kuten myös Tangomarkkinoille riittää edelleen faneja. Etenkin kun sai läheltä seurata kuinka mahtavaa työtä Sunneva Sjögrenin missitiimi tekee ja kuinka upeita edustajia kisaan hakeutuu.
Kyse ei ole enää kauneuskilpailusta, vaan koulutusosioista, yrittämisestä ja työllistymistavoitteista koostuvasta nuorille naisille suunnatun näytön paikan tarjoamisesta. Mukana on korkeakoulutettuja nuoria ihmisiä aivan yhtä lailla kuin vaikkapa Diilissä. Kaikki he ovat mukana kehittyäkseen esiintyjinä, saadakseen itsevarmuutta ja työllistääkseen itsensä.
Myös leijonanosa Miss Suomen TV-katsojista on naisia, jotka katsovat ohjelmaa ilman ennakkoluuloja.
Kuluvalla viikolla luiskahdetaan muuten jo kesäkuun puolelle. Perinteisesti kesä on ollut Uuno Turhapuro-, James Bond- ja kaikkien sarjojen uusintamaratoneja. Pitääkin ottaa katsaus kesän ohjelmistoon näillä sivuilla mahdollisimman pian. Toivotaan että se edellisvuosien tapaan rohkaisee ulkona oleiluun.