fbq
TVKommentti: Mainokset ärsyttävät, mutta mitä olisikaan televisio ilman niitä?
Kommentti: Mainokset ärsyttävät, mutta mitä olisikaan televisio ilman niitä?

Nyt-liite julkaisi viime vuoden lopulla kolumnin, jossa valitettiin televisiomainosten ärsyttävyydestä. Toimittaja sanoi olevansa valmis heittämään antennikaapelinsa parvekkeelta ylipitkien mainoskatkojen ja huonojen mainosten takia.

Toimittaja sanoi ottavansa mieluummin vastaan kohdennetun mainonnan ja televisio-ohjelmien piilomainonnan, kunhan ei tarvitse kärsiä mainoskatkoista.

Mielipiteeseen on periaatteessa helppo yhtyä – mutta toisaalta taas ei. Itselleni mainokset ovat olennainen joskaan ei välttämätön osa useimpien ohjelmien katselukokemusta.

Se, että joku tänä päivänä keksii valittaa mainoksista, johtunee suoratoistopalveluista. Etenkin nuorempi sukupolvi katsoo ohjelmansa sieltä, missä mainoksia ei näytetä.

Kun sitten vanhempien luona avaa perinteisen television, iskee mainosvirta vasten kasvoja.

”Järki käteen ja ostoksille”

”Vain yksi tippa riittää”

”Sitä kissa ostaisi”

Mainoksissa harjataan hampaat, vaihdetaan vaipat, pestään pyykit ja ruokitaan kissat ja koirat. Kerta toisensa jälkeen. Vartin välein. Tällaistako televisio oikeasti on?

Kyllä vain, ja se on ihanaa. Esimerkiksi päivittäissarjat tuntuvat jotenkin valjuilta ilman mainoskatkoja.

Kun jännittävä kohtaus Kauniissa ja rohkeissa tiivistyy siihen pisteeseen, että päähenkilöt enää vain vääntelevät naamaansa, laukeaa jännitys mainoskatkoon.

Ai perhana, kun jäi jännään paikkaan!

Onneksi on vielä toinen kymmenen minuuttia ohjelmaa jäljellä. 

Kaikkien aikojen parhaat sekunnit
Vuodesta 1994 vuoteen 2017 asti järjestettiin Kuukauden parhaat sekunnit -nimistä mainoselokuvakilpailua. 2019 lopetettu kisa tunnettiin viimeiset vuodet nimellä Kauden parhaat sekunnit.

Kaupallisten kanavien ohjelmat rytmitetään mainosten mukaan. Katsojan näkökulmasta mainokset keskeyttävät ohjelman, mutta kanavan näkökulmasta ohjelmat keskeyttävät mainonnan.

Jotkut realityohjelmat tuntuvat entistäkin älyvapaammilta ilman mainoksia: kun tunnin mittaiseksi suunnitellun ohjelman tiivistää neljäänkymmeneen minuuttiin, tulee ohjelman sisäinen toisteisuus selvemmin esiin.

Sitä paitsi mainoksista voi oppia pitämään. Meillä kotona esimerkiksi arvuutellaan aina, kenen näyttelijän ääni mainoksessa on.

Mainokset ovat myös hyvä syy nousta sohvalta jalottelemaan, esimerkiksi jääkaapille.

19.04.2022 18:15 | Teksti: Matti Tuomela | Kuvat: MTV

Seuraa meitä somessa