fbq
SuoratoistoSomevaikuttajat voivat tienata hyvätuloisen vuosipalkan vain kuukaudessa  – tanskalaisdokumentti paljastaa alan todellisuuden
Somevaikuttajat voivat tienata hyvätuloisen vuosipalkan vain kuukaudessa – tanskalaisdokumentti paljastaa alan todellisuuden

Yle Areenassa on nähtävillä vuonna 2022 ilmestynyt tanskalaisdokumentti, joka sukeltaa vaikuttajabisneksen maailmaan. Dokumenttisarjassa seurataan maan huippuagentteja, jotka pyörittävät alaa. Agenteilla on sometoimistoja, joiden kautta he sopivat yhteistöistä eri yritysten kanssa. Heidän listoillaan on somevaikuttajia, joista he valikoivat sopivan yritysten ja brändien mainostamiseen. 

Työstään kolmiosaisessa dokumenttisarjassa ovat kertomassa alan ammattilaiset, agentit ja somefirmojen omistajat Christine Barré, Pernille Lotus ja Nina Shini. Pernille menee sarjan toisessa jaksossa bisnestapaamiseen tunnetun teleoperaattoriyhtiön kanssa. Hän esittelee firmalle potentiaalisia somevaikuttajia.

Lue myös: Uusi realitysarja alkaa: Teiniäideistä leivotaan bisnesnaisia – sometähti Jess Lizama potkittiin 16-vuotiaana pois kotoa raskauden vuoksi

Christinen mukaan aidoimmat vaikuttajat menestyvät parhaiten. Samaa mieltä on myös Pernille, joka kertoo dokumenttisarjan toisessa jaksossa, että jos markkinointia tehdään vain rahan takia, se näkyy läpi. 

Myös se, jos influensseri ei pidä tuotteesta, näkyy läpi ja sisällöstä tulee huonoa. Eikä se ole lopulta kenenkään etu, ei vaikuttajan, agenttitoimiston eikä yrityksen tai brändin. 

– Somessa on pakko olla aito. Liian kiilloteltu sisältö ei toimi eikä herätä kuluttajien tunteita, Nina toteaa. 

Kuvassa Christine Barré. 


Christina kertoo, ettei kampanjoilla ole mitään tiettyä, kiinteää hintaa. Jokaisella vaikuttajalla on omat hintansa. 

Ninan mukaan vaikuttaja voi saada uransa alussa kampanjasta noin 1 500 euroa, kun taas kokenut vaikuttaja voi saada peräti 50 000 euroa per kampanja. Tanskassa isoimmat vaikuttajat voivat tienata saman verran kuukaudessa kuin hyvätuloinen vuodessa. 

– Kolmen päivityksen ja kolmen Insta Storyn kampanja voi maksaa joko 5 000 euroa tai 15 000 euroa. Se riippuu ihan vaikuttajan arvosta, Christine toteaa. 

Kuvassa Pernille Lotus. 

Vaikuttajien miljoonabisnes Yle Areenassa. Teema & Fem -kanavalla 4.9. alkaen. 

 

Artikkeliin liittyvät aiheet:
17.08.2022 13:15 | Teksti: Jasmin Vainio | Kuvat: All Over Press, Instagram

Seuraa meitä somessa