Pakollinen paussi työnteosta ei sovi minun vartalolleni, eikä kyllä psyykkellenikään. On hyvin eri asia saada itse päättää, milloin pitää paussia työstään verrattuna siihen, että se tapahtuu itsestäsi johtumattomista syistä. Kun eteeni tulee tilaamatonta joutoaikaa huomaan miten lorvikatarri iskee. Lamaantunut mieli alkaa viedä vika suuntaan.

Kyllästyin itseeni ja omaan velttouteeni niin, että sain raivarin. Pojat nauroivat, kun puhisin itselleni vihaisesti. On se kumma, kun ihmisellä on elämässään ollut oikeitakin murheita, alan ottaa henkistä osumaa joka jumalan asiasta.

Puhuttelu auttoi kummasti. Sain adrenaliinin kohoamaan. Peppu nousi sohvan nurkasta ennätysajassa.

 

Suurin Pudottaja Suomi

Palautin mieleeni Suurin Pudottaja Suomi –ohjelman aikaisia treenejä ja välineitä. Ihana, mutta tiukka valmentajamme Janni Hussi piti meistä, minusta ja Mintusta, hyvää huolta koko urakan ajan. Saimme tärppejä kuntomme kohottamiseksi. Ne oli räätälöity juuri meidän henkilökohtaisen kuntotasomme ja tarpeidemme mukaisiksi. Mikä oli kotikuntoilua aloittaessa, kun ei tarvinnut pelkästään omasta päästä keksiä treenejä.

Kaivoin kahvakuulan komerosta ja puhalsin pölyt pois. Kahvakuula on erinomainen väline samoin kuin hulavanne, pilatesrengas sekä core-pallo. Nekin otin kaapin uumenista mukaan muokkaamaan veltostunutta vartaloani.

Kahvakuulalla kun tekee 15 x 3 -kyykkysarjoja, lihaksisto kiittää ja myös pakarat kiinteytyvät. Myös keskivartalon lihaksisto on avainasemassa kuulalla treenatessa. Kun asettuu tukevaan haara-asentoon, heilauttaa kuulaa keskivartalon lihaksistoa käyttäen, tuntee todellakin tehneensä jotakin. Kuulaa ei ole silloin tarkoitus nostaa käsillä, työ tehdään keskivartalolla. Näin toimien kahvakuulatreeni vahvistaa keskivartaloa ja tukilihaksia. Kahvakuulatreeni kehittää paitsi kuntoa myös hapenottokykyä ja verenkiertoelimistön toimintaa.


Virtsankarkailu pysyy kurissa

Pilatesrenkaan ja core-pallon avulla saavat muun muassa tuikitärkeät lantionpohjan lihakset liikuntaa, virtsankarkailukin pysyy kurissa.

Palloa voi käyttää vahvistamaan selkärangan lihaksia ja selkärangan liikkuvuutta. Sitä voi käyttää myös vatsalihasharjoituksiin, lantionharjoituksiin ja hartiahierontaan.

Asettaessasi core-pallon selkäsi alle ja rullatessasi tuon pehmeän pallon päällä saat nikaman välit niksautettua oikeille paikoilleen ja verenkierron liikkeelle juntturassa olevissa lihaksissa. Itse liikuttelen core-palloa myös niska- ja hartiaseudulla siten, että teen pyörivää liikettä lapojen välissä. Se rentouttaa jännittyneitä lihaksia mukavasti.


Hulavanne tuttu jo lapsuudesta

Hulavanne on monelle tuttu jo lapsuudesta, mutta nämä nykyajan hulavanteet poikkeavat kovin paljon lapsuuden leikeistä tutuista kevyistä muovirenkaista. Itse innostuin kokeilemaan sitä, kun ystäväni Marit kertoi sen loistavista hyödyistä omassa kehossaan.

Hulavanteet nousivat suureen suosioon Helsingin yliopiston tutkimuksessa todettujen terveysvaikutusten myötä. Tutkimuksen mukaan päivittäinen 13 minuutin hulavannetreeni kaventaa vyötäröä neljä kertaa tehokkaammin kuin 10 000 askeleen kävely. Lisäksi hulavannetta pyörittäneillä keskivartalon lihaksisto kehittyi ja huonon LDL-kolesterolin määrä väheni.

Hulavanteita on saatavana eri painoisia. Itse olen vasta-aloittelija, joten treenaan pojiltani joululahjaksi saamallani 1,5 kilon painoisella vanteella. Niitä on saatavana myös 1,8-2,1 kilon painoisina edistyneemmille hulaajille.

Se ei maksa mitään

Reipas kävely tai pyöräily polveilevassa maastossa saa hien pintaan kuten myös portaitten nousu. Ne ovat todella tehokkaita sykkeen nostajia, joissa rasva palaa ja sydän kiittää. Myös keuhkojen tilavuus ja hapenottokyky paranee kummasti. Tästä sain erittäin hyvää empiiristä kokemusta, kun poljin 12 tuntia spinningpyörää ja nousin Malminkartanon 426 porras askelmaa kahteen kertaan peräkanaa kilpaillessani Suurin Pudottaja Suomi -tittelistä.

Tämänhetkiseksi suosikikseni on noussut kävely. Se ei maksa mitään. Sitä voi harrastaa milloin ja missä vain. Se on kuntoilumuotona keskeinen tekijä sekä henkisen että fyysisen hyvinvointini ylläpitämisessä.

Mikä onkaan tässä ajassa sen parempaa sekä ruumiille että mielelle kuin kävellä keväisessä luonnossa todistamassa lintujen pesänrakennuspuuhia sekä oravien ja jänisten talvisten asujen muuttumista keväiseen luontoon sointuvaksi. Saada olla toteamassa uuden elämän puhkeamista kukkaan. Näitä riemastuttavia hetkiä toivon kaikille.

Kommentit

Kiitos kommentistasi. Kommentti tulee näkyviin bloggaajan hyväksynnän jälkeen.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Älä missaa kuumimpia viihdeuutisia! Seuraa Seiskaa somessa!