Hyppää pääsisältöön
Vain Seiskassa!
Taiga

Linnanmäen historian kallein laitesatsaus nyt auki! Yksi asia suomalaisissa huvitti sveitsiläistä laitevalmistajaa – tämä ehdotus oli liikaa: ”He sanoivat vain eijeijeijei!”

Linnanmäen huvipuiston historian kallein laitehankinta on vihitty tänään tiistaina (18.6.) käyttöön. Jättiläismäinen, yli kilometrin pituinen vuoristorata Taiga avautui asiakkaille kello 11. Jonotusportit kyseiseen härveliin aukaistiin jo kello 10.30.

Seiska pääsi testaamaan jo eilen maanantaina kesän puhutuinta laitetta. Reportterimme raportoi tuoreeltaan, millainen kokemus Taigan yli minuutin mittainen rata-ajelu oikein onkaan.

Lue myös: Seiskan toimittaja testasi! Tällainen on Linnanmäen hurja uutuuslaite – yksi kuumottava seikka kiinnittää heti huomion: ”Ja kun sen tajuaa, on jo liian myöhäistä”

Linnanmäen Taiga on tämän huvipuistokesän puhutuin härveli.
Linnanmäen Taiga on tämän huvipuistokesän puhutuin härveli.

Haastava projekti

Eilen maanantaina järjestetyssä tiedotustilaisuudessa Linnanmäen Peacock-teatterissa kuultiin huvipuiston edustajien lisäksi myös sveitsiläistä huvipuistolaitevalmistaja Intaminia, jonka käsialaa Taiga on.

Intaminin Tobias Jeck esitteli medialle mielenkiintoista materiaalia aivan radan alkuajoista ja sen kartoittamisesta Helsingin Alppiharjun kallioiseen maastoon.

– Tämä oli hyvin haastava projekti pinnanmuotojen vuoksi. Maastossa on korkeuseroa 20 metriä, jonka lisäksi rata piti sijoittaa eri rakennusten ja muiden laitteiden väliin, Jeck kertoi.

Lue myös: Uutta tietoa Linnanmäen uudesta superlaitteesta: leikittelee painottomuudella, sisältää ”silinterin” - tältä huippukallis Taiga näyttää nyt!

Intaminin Tobias Jeck kertoi medialle Taigan 2,5 -vuotisesta suunnitteluprosessista.
Intaminin Tobias Jeck kertoi medialle Taigan 2,5 -vuotisesta suunnitteluprosessista.

100 rekkalastia terästä 

Pelkkä Taigan suunnittelutyö kesti sveitsiläisiltä kaikkinensa 2,5 vuotta. Intamin esitti vuolaat kiitoksensa Linnanmäelle, joka teetti sveitsiläisyritykselle tarkan 3D-mallinnuksen rakennettavasta alueesta.

– Taigan rakentaminen oli myös logistinen haaste, sillä toimitimme Helsinkiin yli 100 rekkalastillista ja 700 tonnia terästä ympäri Eurooppaa.

Oman mausteensa radan pystytystöihin toi läheinen junarata.

– Haastavan ja melko ahtaan rakennusalueen vuoksi radan pystyttämiseen tarvittiin valtavat nosturit. Sen jälkeen aloitimme tarkat testaukset ja G-voimamittaukset.

Lue myös: Koulussa ja kotipihalla kiusatulla Mikalla harvinainen sairaus – Aku Hirviniemi vei Linnanmäelle!

 Linnanmäen toimitusjohtaja Pia Adlivankin halusi Lintsille perinteisemmän vuoristoradan, jossa ei seisota.
Linnanmäen toimitusjohtaja Pia Adlivankin halusi Lintsille perinteisemmän vuoristoradan, jossa ei seisota.

”Eijeijeijei!”

Intaminin Jeck muisteli huvittuneena myös hetkiä, kun sveitsiläisyritys ehdotti Linnanmäelle erilaisia vuoristoratamalleja.

– Kysyimme, haluaisivatko he seisontalaitteen, eli siis vuoristoradan, jossa seistään. Mutta he sanoivat vain ”eijeijeijei!”

Niinpä Taigassa päädyttiin perinteisempään vaunumalliin, jossa huvittelijat istuvat vieretysten.

– Olemme kiitollisia, että he (Linnanmäki) valitsivat meidät kumppaniksi.

Liity uuteen Seiska Klubiin ja lue mehukkaita julkkisuutisia, joihin pääset käsiksi vain Klubin jäsenenä! Rekisteröidy käyttäjäksi!


Teksti:
Eetu Ampuja
Kuvat:
Eetu Ampuja, Timo Korhonen

Älä missaa kuumimpia viihdeuutisia! Seuraa Seiskaa somessa!