Laulaja Kake Randelin muistelee levytysuransa alkua: Perskannikat puutuivat junassa!

Uutiset | 18.04.2020 17:02

Finnhits-levyjen kulta-aikaa oli 1970-luku. Seuraavalla vuosikymmenellä iskelmäkokoelmien suosio hiipui, mutta eräs mäntyharjulainen ehti vielä saada kappaleensa vuonna 1980 ilmestyneelle Finnhits-lätylle.

Lue myös: Muistatko vielä?! Iskelmäkokoelmasta kasvoi käsite – näin Finnhits iski kultasuoneen!

Kyseinen mies on Kake Randelin ja kappale Kirje kotiin oli hänen läpimurtohittinsä. Saman singlelevyn B-puolella oli En unta saa, jolla nuori Kake osallistui vuoden 1979 Syksyn säveleen. Siitä ei tullut hittiä, mutta singlen A-puolesta tuli.

– Kirje kotiin on edelleen yksi lempikappaleistani. Siihen liittyy niin paljon muistoja, Kake sanoo Seiskalle.

Lue myös: Iskelmälegenda Kake Randelin, 64, villitsee yhä naisia – ”Kai se kertoo siitä, etten ole variksenpelättimen näköinen!”

Kake Randelinin uran kenties suurin hitti on tehoduo Jori Sivosen säveltämä ja Raul Reimanin sanoittama Avaa hakas. – Sitä myytiin mielettömiä määriä. Sain siitä musiikki-Emmankin, Kake iloitsee. Kuva vuodelta 1981.
Kake Randelinin uran kenties suurin hitti on tehoduo Jori Sivosen säveltämä ja Raul Reimanin sanoittama Avaa hakas. – Sitä myytiin mielettömiä määriä. Sain siitä musiikki-Emmankin, Kake iloitsee. Kuva vuodelta 1981.

Junalla levyttämään

Finnhitsejä julkaissut levy-yhtiö Finnlevy kiinnitti nuoren Kaken, mistä syntyi suomalaista hittihistoriaa. Tosin alkuun levydiili tarkoitti Kakelle perskannikoiden puutumista.

– Yhdessä vaiheessa tuntui, että istuin yhtenään junassa Mäntyharjulta Helsinkiin. Perille päästyäni hyppäsin taksiin ja suuntasin Pitäjänmäelle, jossa Finnlevyllä oli silloin studiot.

– Kun maalaispoika oppi käymään siellä tarpeeksi usein, uskalsin lopulta ajaa sinne autolla. Levytimme niin intensiivisesti, että asuin hotellissa. Aloitimme hommat varhain aamulla ja lopetimme vasta iltaseitsemältä, Kake muistelee.

Lue myös: ”Myyntiluvut puhuvat puolestaan!” – Kake Randelin hämmästyi kuullessaan levylleen tulevaa materiaalia: ”Olen aina huutanut elävän musiikin perään!”

Nykyisellä Warner Musicilla, silloisella Finnlevyllä oli kuuluisat studiot Helsingin Pitäjänmäessä. – Näin jälkikäteen ajatellen se tuotantopuoli oli aika Helsinki-keskeistä.
Nykyisellä Warner Musicilla, silloisella Finnlevyllä oli kuuluisat studiot Helsingin Pitäjänmäessä. – Näin jälkikäteen ajatellen se tuotantopuoli oli aika Helsinki-keskeistä.

Hurja suosio

Kake alkoi pian levyttää huomattavan menevää diskopoljentoa. Ensimmäisiä kertoja Suomen pop-historiassa käytettiin tuotantoon syntetisaattoria, kun hittinikkari Jori Sivonen valjasti sen luomistyöhönsä.

Lopputulos oli loistava: Kaken neljä ensimmäistä albumia ylsivät kaikki kultalevyrajaan oikeuttavaan 25 000 kappaleen myyntiin. Levyt Huoleton ja Kop kop kop rikkoivat jopa timanttilevyrajan yli 50 000 myydyllä levyllä.

– Kun pääsee tai joutuu levy-yhtiöön, niin tuottajat määrittelevät aika pitkälti, millaista musiikkia tehdään. Suomi on niin pieni läntti, ettei vaihtoehtomusiikille juuri jää sijaa. Musiikki pitää suunnata kaikille, Kake muotoilee.

Teksti:Eetu Ampuja
Kuvat:Seiskan arkisto ja Lehtikuva
Jaa Artikkeli:

Älä missaa kuumimpia viihdeuutisia!
Seuraa Seiskaa somessa!