Oho
Katso kuvat!

Yhden miehen varustamon perustaneella Antilla suuret suunnitelmat – ”Ihmiset kaipaavat nostalgiaa!”

30.09.2020 18:04

Kolme vuotta sitten joensuulaiselle Antti Piiraiselle, 37, putkahti eteen tilaisuus, jota hän ei voinut ohittaa. Pohjois-Savon Tuusniemellä sijainnut M/S Juovesi -niminen risteilyalus tuli myyntiin, ja Antti päätti toteuttaa salaisen haaveensa.

Antti ryhtyi laivanvarustajaksi ja kiinnitti ostamaansa alukseen koko maallisen omaisuutensa, ja oikeastaan myös henkisen. Kunnostusurakka kesti ympäripyöreitä päiviä lähes kaksi vuotta. Matkalle jäi ystävyyssuhteita, mutta kestikö parisuhde?

– Mikä niistä, Antti puuskahtaa.

Miehen mukaan hän on naimisissa laivansa kanssa, parisuhteelle ei jää aikaa.

Poikamiehenä viihtyvä Antti on valmis parisuhteeseen, jos emäntä suostuu ottamaan Saimattaren kolmanneksi pyöräksi.
Poikamiehenä viihtyvä Antti on valmis parisuhteeseen, jos emäntä suostuu ottamaan Saimattaren kolmanneksi pyöräksi.

Ystävät katosivat

M/S Saimattareksi aluksensa nimennyt Antti rakensi laivan uusiksi runkoa myöten.

– Alussa oli kavereita tsemppaamassa, mutta alkuaikojen vastoinkäymiset karkottivat monet auttajat. Halusin osata myös kuljettaa laivaa, joten opiskelin laivurin pätevyyden.

Vuoden aikana Antin alukseen valmistui 15 hyttiä, aurinkokansi, täysin varusteltu ravintolakeittiö, baari, hulppea saunaosasto ja suihku- ja wc-tiloja, joista osa on hyteissä. Nyt Saimattarella on takana jo kaksi hyvää kesää, mutta tulevaisuuden suhteen Antti on epävarma.

– Kamppailen tuulimyllyjä vastaan. Joensuun kaupunki ei halua pistää euroja kiinni vesiliikenteeseen, joka toisi taatusti turisteja.

– Saimatar voisi risteillä vaikka Joensuusta Helsinkiin ja Helsingistä Kolille, jos kaupunkia kiinnostaisi osallistua kuluihin. On täysin mahdoton ajatus, että omakustanteisesti saisin tämän aluksen reittiliikenteeseen.

Antin mukaan vesiliikennöintipalvelut tuntuvat Suomessa olevan rikkaiden harrastus.   –Haluaisin Suomen sisävesien risteilyt kaikkien ihmisten saataville.
Antin mukaan vesiliikennöintipalvelut tuntuvat Suomessa olevan rikkaiden harrastus.   –Haluaisin Suomen sisävesien risteilyt kaikkien ihmisten saataville.

Toimii hotellina

Saimatar on teoriassa vesiliikennekelpoinen jo nyt, se pitäisi vaan katsastaa. Ennen katsastusta Antti haluaa käydä rungon vahvistuksen vielä läpi, tehdä varmistuksia ja hienosäätöä.

– Se maksaa vähintään 150 000 euroa. Toistaiseksi seisotaan satamassa, jossa Saimatar toimii kelluvana hotellina ja baarina. Jos kaupunki ei kohta ymmärrä parastaan, siirrän Saimattaren Savonlinnaan, siellä osataan hyödyntää vesistöä turismissa.

Laivan baari sulkeutuu iltaisin kello 22, jotta majoittujat saavat hyttirauhan. – Laivan voi vuokrata yksityiskäyttöön, jos haluaa juhlia koko yön.
Laivan baari sulkeutuu iltaisin kello 22, jotta majoittujat saavat hyttirauhan. – Laivan voi vuokrata yksityiskäyttöön, jos haluaa juhlia koko yön.

Suuret suunnitelmat

Antilla on suuria suunnitelmia. Saimattarelta onnistuisi vaikka viikon kestävä elämysristeily Helsingistä Kolille. Alus voisi pysähdellä Saimaan kauniissa satamissa. Miehistöä olisi laivassa kolmesta viiteen, matkustajat majoittuisivat omissa hyteissään.

– Ihmiset kaipaavat nostalgiaa. On ihan eri asia seilata jollain luksusjahdilla, kuin vanhalla, historiaa huokuvalla aluksella, jossa tuntee vedenkäynnin.

Tällä hetkellä Antti etsii kuumeisesti sijoittajaa toisen laivan hankkimiseksi. Yksi helmi olisi jo kiikarissa.

– Sillä lähdettäisiin suoraan risteilemään. Laivan pitäisi olla katsastettu ja vesiliikennekelpoinen. Liiketoimintasuunnitelma on valmiina, enää puuttuvat sijoittajat. Halukkaat saavat ilmoittautua.

Antti on remontoinut Saimattaren ikkunanpuitteita myöten itse. – Tähän käsityöhön meni jokunen työtunti.
Antti on remontoinut Saimattaren ikkunanpuitteita myöten itse. – Tähän käsityöhön meni jokunen työtunti.

Historiallinen Saimatar

Rakennusvuosi: 1899

Paikka: Paul Wahl & Co., Varkauden konepaja

Aikaisemmat nimet: S/S Arvo (1899–1952), S/S Pikisaari 6 (1952–1981), M/S Kuopio (1981–2004) M/S Juovesi (2004–2008), M/S Saimatar 2017–

Pituus: 31,2 m

Leveys: 6,86 m

Syväys: 1,85 m

Koneen teho: Yli 500 hv

Nopeus: 10 solmua

Polttoaine: Dieselöljy

Kone: Mercedes-Benz dieselmoottori, 22 litraa, kuusi sylinteriä (alun perin höyrykäyttöinen).

Omistajat: PM Varustamo Oy 2008- (Juovesi Oy 2005-2008, Kuopion Roll Risteilyt Oy 1980-2005). Oy Saimare Ab: Antti Piirainen 2017-

Matkustajakapasiteetti: 99

Varusteet: Baari, kahden hengen hyttejä kahdella kannella yhteensä 58 matkustajalle.

IMO Numero: 8,634,728.0,

Runkonumero: 336

Teksti:Anna Tenhu
Kuvat:Timo Korhonen
Jaa Artikkeli:

Älä missaa kuumimpia viihdeuutisia! Seuraa Seiskaa somessa!