Skip to main content
kisa ruohonleikkurilla.

Unohda eukonkanto, uusi suomalainen urheiluhullutus on tässä – jääajoa ruohonleikkureilla! ”Eihän näitä ole tällaiseen suunniteltu”

Suomi on mitä hulluimpien urheilukisojen luvattu maa, ja nyt eukonkannon ja suopotkupallon jatkoksi on saatu uusi villitys: päältäistuttavien, viritettyjen ruohonleikkureiden kestävyysajot!

Ruohonleikkureilla kisaaminen alkoi Britanniassa jo 1970-luvulla ja se on suosittua myös Yhdysvalloissa, mutta vaati supisuomalaisen saunaillan kaljoineen, jotta laji levisi jäälle. Porvoolainen Patrik Lindahl keksi löylyjen ja janojuomien lomassa 2005 viedä Leikkurien Le Mans -ajot jäiselle järvelle, ja loppu on historiaa.

– Pohdittiin, mikä olisi mahdollisimman halpa moottoriurheilulaji harrastaa, Patrik sanoo.

– Kustannukset ovat pienet eikä isoa kuljetuskalustoa tarvita. Monet ottavat vanhan, loppuun-ajetun leikkurin aihioksi, jota pääsee rakentamaan. Ja sitten tähän hurahtaakin.

Lue myös: Kimi Räikkösestä elämäkerta - kirjoittajana Kari Hotakainen: "Mitä puhuu ihminen, joka ei yleensä puhu?"

Hauskanpito pääasia

Jääajot ovat nousseet kulttisuosioon ympäri Eurooppaa, ja helmikuisena lauantaina Satakunnan Laviassa päristeli leikkuri-tiimejä seitsemästä maasta: Englannista, Saksasta, Ranskasta, Luxemburgista, Virosta, Sveitsistä ja tietysti Suomesta. Kaikkiaan joukkueita oli 42, joista brittejä peräti 18.

Lavialla kaasutteli 42 joukkuetta seitsemästä eri maasta Karhijärven jäällä.
Lavialla kaasutteli 42 joukkuetta seitsemästä eri maasta Karhijärven jäällä.

– Ideana on, että hauskaa pidetään. Tahtoo tosin olla, että kun suomalainen laittaa kypärän päähänsä, niin leikki on kaukana, Le Mans -ajojen järjestäjä Patrik Lindahl nauraa.

Lue myös: Antero Mertaranta ui kilpaa ravihevosen kanssa - muistatko nämä kuvat!

Tapahtuma tunnetaan maailmalla nimellä ”Maapallon kovin ja viilein kansainvälinen ruohonleikkurikisa”. Muutaman asteen pakkanen loikin eksotiikkaa, kun leikkurit kaasuttelivat Lavian Karhijärvellä aamuyhdeksästä iltayhdeksään.

Säännöt ovat selkeät: voittajaksi selviytyy tiimi, joka ajaa 12 tunnissa eniten kierroksia. Kuskia voi vaihtaa oman harkintansa mukaan (useimmiten 45-60 minuutin välein), varikolla voi käydä tankkaamassa ja huollossa tarpeen mukaan.

Tunnelma oli kuin urheilukisoissa konsanaan: liput liehuivat, varikolla haisi bensa ja myyntiteltoilla kahvi ja grillimakkara. Varikkoalue näytti eri tiimien telttoineen pieneltä lumen päälle nousseelta kylältä.

Lue lisää kilpa-ajoista torstaina ilmestyneestä Seiskasta!


Teksti:
Kalle Kangas
Kuvat:
Matti Matikainen

Suosituimmat

Ladataan sisältöä

Älä missaa kuumimpia viihdeuutisia! Seuraa Seiskaa somessa!