Hyppää pääsisältöön
Leon huhutaan iskeneen silmänsä fossiileihin.

Paleontologit kiukuissaan Leonardo DiCaprion dinosaurussuunnitelmista!

Näyttelijä Leonardo DiCaprion huhutaan suunnittelevan kahden dinosauruksen fossiilin ostoa. Page Six -lehden "taidemaailman vakoojat" kertovat Leon iskeneen silmänsä Art Miamin DeXtinction-taidenäyttelyssä esillä olleisiin allosauruksen emoon ja poikaseen. DiCaprion edustajat eivät ole kommentoineet huhuja, mutta kyseessä olisi noin 2,2 miljoonan euron ostos.

Paleontologit ovat huhusta harmissaan.

– Se olisi suuri pettymys, toteaa Thomas Carr, selkärankaisen paleontologi ja Carthage Collegen biologian dosentti:

– Dinosaurusten fossiileja ei saisi huutokaupataan lainkaan. Fossiilit ovat tietoa, ja ne ovat meidän ainoa keinomme ymmärtää elämän historiaa tällä planeetalla.

Yksityisillä paljon dinoja

Carrin mukaan dinosaurusten fossiilien ostaminen yksityiseen kokoelmaan olisi hyvin epäeettistä. Tämä johtuu siitä, etteivät tutkijat yleensä pääse käsiksi yksityisten kokoelmien esineisiin. Carrin laskujen mukaan maailmassa on tällä hetkellä ainakin 31 yksityisomistuksessa olevaa tyrannosauruksen fossiilia, ja 45 julkisesti saatavilla olevaa T. rex -fossiilia.

– Jotta julkaisukelpoista tiedettä voitaisiin tehdä, fossiilit on liitettävä laillisiin museokokoelmiin, hän selittää:

– Jos yksityisomistuksessa olevat yksilöt yhtäkkiä asetettaisiin museoihin, voisin käyttää työssäni jopa 76:tta näytettä.

Mikäli DiCaprio tekeekin esihistoriallsen ostoksen, ei hän suinkaan olisi ainoa henkilö, jolla on dinosauruksia yksityisessä kokoelmassa. Aguttesin huutokauppakamari Pariisissa myi yhden fossiilin viime kesäkuussa noin 1,76 miljoonalla eurolla.

Lähde: Live Science

Teksti:
Seiskan toimitus
Kuvat:
all over press

Älä missaa kuumimpia viihdeuutisia! Seuraa Seiskaa somessa!