Hyppää pääsisältöön
Moni viettää tipatonta tammikuuta.

Onko tipaton tammikuu pilannut yöunesi? Tässä syy! "Useimmat ihmiset eivät tiedä"

Tipaton tammikuu on parhaillaan monella käynnissä. Alkoholin jättämisellä voi olla monia positiivisia vaikutuksia, mutta yöunille se ei välttämättä ole heti hyväksi.

Sosiaalisessa mediassa moni tipatonta viettävä on jo valittanut unettomuudesta. Univaikeudet ovatkin yleinen sivuvaikutus ihmisille, jotka lopettavat alkoholin käytettyään sitä reippaasti, selittää psykiatri Natasha Bijlani.

– Useimmat ihmiset eivät tiedä, että he todennäköisesti kohtaavat raittiiksi alkaessaan merkittäviä univaikeuksia vielä pitkään sen jälkeen, kun he ovat lopettavat juomisen, Bijlani sanoo:

– Tämä johtuu siitä, että alkoholin käyttö vaikuttaa unirytmiin ja keholta voi mennä jonkin aikaa, ennen kuin se sopeutuu normaaliin rytmiin ilman kemiallista avitusta. 

Lisäksi vieroitusoireet, kuten ahdistuneisuus, voivat hankaloittaa nukkumista. Vaikka raitistuminen saattaa olla hyvä päätös, ei tammikuu ole elämänmuutokselle paras mahdollinen aika, sanoo uniasiantuntija James Wilson.

– Sen lisäksi, että keho on todennäköisesti tullut riippuvaiseksi alkoholista, tammikuu on monille myös hyvin stressaavaa aikaa, mikä voi pahentaa unettomuuden oireita, hän sanoo

– Olemme huolissamme terveydentilastamme ja kunnostamme, luottorajat on ylitetty ja talous on kuralla. Joulun aikana monet meistä ovat luistaneet normaalista unirytmistä valvomalla myöhään, ja niin edelleen.

Vaikeuksista huolimatta Wilson rohkaisee tipattoman aloittaneita pitämään kiinni tavoitteestaan. Hän muistuttaa, että alkoholi heikentää unenlaatua, joten vaikka saisimme selvin päin tuntimääräisesti vähemmän unta, on se todennäköisesti laadullisesti parempaa.

Lähde: Metro UK


Teksti:
Seiskan toimitus
Kuvat:
Seiskan toimitus

Suosituimmat

Ladataan sisältöä

Älä missaa kuumimpia viihdeuutisia! Seuraa Seiskaa somessa!