Hyppää pääsisältöön
Stereotyypit menivät pannaan.

Nuoren äidin pitää näyttää hyvältä puhtaassa kodissa - tällaiset mainokset ovat Isossa-Britanniassa kieltolistalla!

Työn stressaantuneet aviomiehet ja kotitöiden parissa raatavat äidit jäivät pois brittiläisestä mainonnasta, kun maa asetti vahingolliset sukupuolistereotyypit pannaan. Kielto, jonka mukaan mainoksissa ei saa näkyä "sukupuolistereotypioita, jotka saattavat aiheuttaa vahinkoa tai loukata vakavasti tai laajamittaisesti".

Esimerkkejä kieltolistalle päätyvistä stereotyypeistä ovat esimerkiksi nainen, joka on yksin vastuussa ruoanlaitosta ja siivoamisesta, sekä mies, joka ei kykene suoriutumaan yksinkertaisimmastakaan kotiaskareesta.

Päättäjät painottavat, ettei kielto koske kaikkia stereotypioita, vain ainoastaan sellaisia, joita voidaan pitää vahingollisina. Advertising Standards Authority tulee arvioimaan valitukset tapauskohtaisesti. Puheenjohtaja Guy Parkerin mukaan päätöksen takana on havainto, että "jotkin mainoksissa esitetyt kuvaukset saattavat ajan kanssa osaltaan rajoittaa ihmisten potentiaalia".

Lähde: New York Post

Liity uuteen Seiska Klubiin ja lue mehukkaita julkkisuutisia, joihin pääset käsiksi vain Klubin jäsenenä! Rekisteröidy käyttäjäksi!


Teksti:
Jenna Jylhä
Kuvat:
Rex Features

Älä missaa kuumimpia viihdeuutisia! Seuraa Seiskaa somessa!