Oho

Maallinen ja henkinen omaisuus likoon! Joensuulainen Antti, 37, toteutti salaisen haaveensa – ”Vastoinkäymiset karkottivat auttajat!”

27.09.2020 08:01

Kolme vuotta sitten joensuulaiselle Antti Piiraiselle, 37, putkahti eteen tilaisuus, jota hän ei voinut ohittaa. Pohjois-Savon Tuusniemellä sijainnut M/S Juovesi -niminen risteilyalus tuli myyntiin, ja Antti päätti toteuttaa salaisen haaveensa.

Antti ryhtyi laivanvarustajaksi ja kiinnitti ostamaansa alukseen koko maallisen omaisuutensa, ja oikeastaan myös henkisen. Kunnostusurakka kesti ympäripyöreitä päiviä lähes kaksi vuotta. Matkalle jäi ystävyyssuhteita, mutta kestikö parisuhde?

– Mikä niistä, Antti puuskahtaa.

Miehen mukaan hän on naimisissa laivansa kanssa, parisuhteelle ei jää aikaa.

Poikamiehenä viihtyvä Antti on valmis parisuhteeseen, jos emäntä suostuu ottamaan Saimattaren kolmanneksi pyöräksi.
Poikamiehenä viihtyvä Antti on valmis parisuhteeseen, jos emäntä suostuu ottamaan Saimattaren kolmanneksi pyöräksi.

Ystävät katosivat

M/S Saimattareksi aluksensa nimennyt Antti rakensi laivan uusiksi runkoa myöten.

– Alussa oli kavereita tsemppaamassa, mutta alkuaikojen vastoinkäymiset karkottivat monet auttajat. Halusin osata myös kuljettaa laivaa, joten opiskelin laivurin pätevyyden.

Vuoden aikana Antin alukseen valmistui 15 hyttiä, aurinkokansi, täysin varusteltu ravintolakeittiö, baari, hulppea saunaosasto ja suihku- ja wc-tiloja, joista osa on hyteissä. Nyt

Saimattarella on takana jo kaksi hyvää kesää, mutta tulevaisuuden suhteen Antti on epävarma.

– Kamppailen tuulimyllyjä vastaan. Joensuun kaupunki ei halua pistää euroja kiinni vesiliikenteeseen, joka toisi taatusti turisteja.

– Saimatar voisi risteillä vaikka Joensuusta Helsinkiin ja Helsingistä Kolille, jos kaupunkia kiinnostaisi osallistua kuluihin. On täysin mahdoton ajatus, että omakustanteisesti saisin tämän aluksen reittiliikenteeseen.

Antti on remontoinut Saimattaren ikkunanpuitteita myöten itse. – Tähän käsityöhön meni jokunen työtunti.
Antti on remontoinut Saimattaren ikkunanpuitteita myöten itse. – Tähän käsityöhön meni jokunen työtunti.

Historiallinen Saimatar

Rakennusvuosi: 1899

Paikka: Paul Wahl & Co., Varkauden konepaja

Aikaisemmat nimet: S/S Arvo (1899–1952), S/S Pikisaari 6 (1952–1981), M/S Kuopio (1981–2004) M/S Juovesi (2004–2008), M/S Saimatar 2017–

Pituus: 31,2 m

Leveys: 6,86 m

Syväys: 1,85 m

Koneen teho: Yli 500 hv

Nopeus: 10 solmua

Polttoaine: Dieselöljy

Kone: Mercedes-Benz dieselmoottori, 22 litraa, kuusi sylinteriä (alun perin höyrykäyttöinen).

Omistajat: PM Varustamo Oy 2008- (Juovesi Oy 2005-2008, Kuopion Roll Risteilyt Oy 1980-2005). Oy Saimare Ab: Antti Piirainen 2017-

Matkustajakapasiteetti: 99

Varusteet: Baari, kahden hengen hyttejä kahdella kannella yhteensä 58 matkustajalle.

IMO Numero: 8,634,728.0,

Runkonumero: 336

Lue lisää Antista ja laivasta tuoreimmasta Seiskasta!

Teksti:Anna Tenhu
Kuvat:Timo Korhonen
Jaa Artikkeli:

Älä missaa kuumimpia viihdeuutisia! Seuraa Seiskaa somessa!