Skip to main content
Joulu voi olla myös terveellinen.

Haluatko välttää jouluähkyn, vahingot ja pahan olon? 9 vinkkiä terveelliseen jouluun!

Kaikki odottavat jo innolla joululomaa ja notkuvia ruokapöytiä. Terveyden kannalta joulu ei kuitenkaan ole ihanteellista aikaa; moni sortuu jälleen ylensyöntiin ja alkoholin kittaamiseen, ja laiminlyö liikunnan täysin. Men's Health-asiantuntijat jakavat omat vinkkinsä siihen, miten myös joulusta voi selvitä kunnialla.

1. Ulkoile

Ulkoilu edistää ruoansulatusta ja parantaa immuunijärjestelmää.  Se myös tarjoaa paljon kaivattua liikuntaa, ja on erinomainen tapa nauttia laatuajasta perheen kanssa. Lähtekää siis koko perheen kesken hiihtämään tai vaikkapa pulkkamäkeen.

2. Suunnittele reissu

Vaikka joulu kuulostaa teoriassa rentouttavalta, tosiasiassa juhlaan liittyy usein paljon kiirettä ja stressiä. Ala suunnitella jo ennen joulua rentouttavaa reissua vuodenvaihteeseen. Mieti, millainen matka lataa parhaiten sinun akkusi alkavaa vuotta varten.

3. Katso komedioita

Jouluna tulee usein katseltua tavallista enemmän televisioita. Sohvalle juuttuessasi, valitse ruutuun komedia. Kunnon naurut tuottavat endorfiineja ja alentavat stressihormoni kortisolin määrää kehossa.

4.Varo keittiössä

Keittiössä käy joulun aikaan kova kuhina, jolloin siitä tulee myös erittäin vahinkoaltis alue. Ennaltaehkäisy on paras tapa välttää ikävät palovammat ja sormeen leikkaamiset. Keskity siihen mitä teet, äläkä naukkaile liikaa alkoholia kokatessasi, jotta vältät ikävät visiitit päivystykseen jouluna.

5. Pidä kiinni rutiineista

Vaikka loma on ihanaa, yritä pitää kiinni arkisista rutiineistasi. Mene nukkumaan suunnilleen samaan aikaan kuin yleensä, ja yritä liikkua tarpeeksi. Tämä helpottaa arkeen palaamista. Liian ankara itselleen ei tietenkään tarvitse olla, sillä jouluna saa ja kuuluukin nautiskella. 

6. Hidasta

Huolehdi siitä, ettei joulu ole pelkkää stressiä ja velvollisuuksien täyttämistä. Joulu on aika, jolloin jokainen saa ottaa rauhallisesti. Nauti hetkestä ja ole kiitollinen ihanista ihmisistä ympärilläsi.

7. Harrasta seksiä

Yksi tehokas lääke stressiin on seksi. Seksistä on muutenkin paljon hyötyjä terveydelle, joten sitä ei kannata laiminlyödä joulunakaan.

LUE: Jouluna on aikaa rakastella - 5 vinkkiä kuumaan lomaseksiin!

LUE MYÖS: Jouluna pannaan alulle paljon lapsia - tässä syyt!

8. Ota varaslähtö uuteenvuoteen

Älä odota uuteenvuoteen tehdäksesi lupauksia. Lyö uusi tavoite lukkoon jo hyvissä ajoin ennen joulua. Tämä rikkoo kaavoja ja antaa motivaatiota loppuvuoteen. Kun uusivuosi vihdoin koittaa, on lupauksesta jo paljon helpompi pitää kiinni.

9. Priorisoi laatu

Valitse laatu määrän sijaan. On täysin hyväksyttävää kieltäytyä turhista riennoista, jotka ainoastaan kuluttavat energiaasi. Vietä sen sijaan laatuaikaa niiden ihmisten kanssa, jotka tekevät sinut onnelliseksi.  Sen sijaan, että yrittäisit kasata mahdollisimman korkean lahjavuoren, sijoita muutamiin laadukkaisiin lahjoihin, joissa on ajatusta.

Lähde: Men's Health

 

Teksti:
Seiskan toimitus
Kuvat:
Seiskan toimitus

Suosituimmat

Ladataan sisältöä

Älä missaa kuumimpia viihdeuutisia! Seuraa Seiskaa somessa!