Hyppää pääsisältöön

Avaruusmainokset pilaavat taivaan lähivuosina - "Jumalamme tulevat olemaan Coca-Cola ja FIFA!"

Kapitalismin seuraava edistysaskel ovat scifiltä kuulostavat avaruusmainokset, jotka saattavat olla todellisuutta jo muutaman vuoden kuluttua.

Venäläinen startup-yritys aikoo lähettää ensimmäisen laitteensa kiertoradalle jo vuonna 2021. Heijastavia satelliitteja hyödyntävät mainostaulut tulevat todennäköisesti valaisemaan yötaivaan yritysten ja tuotemerkkien logoilla.

Uutiskanava RT:n mukaan PepsiCo:n omistama AdrenalineRush on lupautunut uuden mainostusmuodon ensimmäiseksi koekaniksi. PepsiCo tosin painotti, että kyse on pelkästä kokeilusta, eikä se ole toistaiseksi valtaamassa taivaita pysyvästi.

Lue myös: Haluatko julistaa rakkauttasi avaruudessa asti? Nyt se on mahdollista!

– Muinaiset kreikkalaiset perustivat tuhansia vuosia sitten myyttinsä tähdistöön. Nykypäivänä meidän myyttimme syntyvät brändeistä, maalailee StartRocket-yhtiön perustaja Vladilen Sitnikov

– Jumalamme tulevat olemaan Coca-Cola ja FIFA.

Mainostaulun halkaisija tulee olemaan noin 50 neliökilometriä, eli suunnilleen puolet Disney Worldin pinta-alasta. StartRocket lupailee 400-500 kilometrin korkeudessa leijuville mainoksille mahtipontisesti ”seitsemän miljardin ihmisen potentiaalista yleisöä”.

Lue myös: Professori: Avaruusoliot lisääntyvät ihmisten kanssa pelastaakseen maapallon!

Markkinoijille mahdollisuudet todella tulevat olemaan rajattomat, mutta mitä mieltä tähtitaivaan valtaavista megamainoksista lienevät tähtitieteilijät, luonnonsuojelijat ja kuluttajat?

Lähde: RTNew York Post


Teksti:
Jenna Jylhä
Kuvat:
Rex Features

Katso Seuraavaksi

Älä missaa kuumimpia viihdeuutisia! Seuraa Seiskaa somessa!