fbq
Kotimaa
06.03.2022 15:30
Teksti: Jari Peltomäki|Kuvat: Seiskan arkisto
Seiskan ilmoitushistoria
Soittoääniä ja julkkismatkoja – mainostajat jonottivat ysäri-Seiskan sivuille
Kotimaa
06.03.2022 15:30
Teksti: Jari Peltomäki|Kuvat: Seiskan arkisto

Seiska on alusta asti ollut mainostajien suosiossa, sillä lehden rakettimainen nousu Suomen luetuimmaksi lehdeksi ja liki miljoonan lukijamäärä siivittivät myös ilmoittajat lehden sivuille.

1990-luvun lopulla ja 2000-luvulla elettiin kännyköiden kulta-aikaa, ja puhelinten operaattorilogoja ja soittoääniä kaupiteltiin laajasti. Ilmoittajia oli niin paljon, että Seiskassa vapaita mainossivuja jopa jonotettiin. Kännyfirmojen mainoksia otettiin vastaan nimittäin enintään viisi per lehti.

”Mielekästä ja hyödyllistä”

Seiskan mediamyynnin tuotepäällikkö Raija Sailos iloitsee, että Seiskan mainosmyynti on edelleen vahvassa vedossa.

– On ollut ilo olla luomassa lukijoille mielekkäitä mainoksia, sillä saamamme palautteen mukaan Seiskan mainokset koetaan informatiivisiksi ja hyödyllisiksi, Raija sanoo.

– Monet mainostajat ovat pysyneet mukanamme vuosikausia, ja vaikka ajat ovat olleet haastavia, mainonta on laajentunut hyvällä menestyksellä myös verkon puolelle.

”Se oli hurjaa aikaa”

Raija on nauttinut työstään Seiskassa jo vuodesta 2001 lähtien.

– Silloin ei verkkomainonnasta ollut tietoakaan, ja mainokset saattoivat olla mustavalkoisia tai värillisiä. Ilmoitusvarauksia vyöryi niin puhelimella kuin faksillakin. Se oli hurjaa aikaa, Raija nauraa.

Mediamyynnin palkittu ammattilainen kävi välillä kilpailijan leivissä, mutta palasi Seiskaan 2018.

– Pidän työssäni siitä, että saan olla yksi toimituksen jäsenistä. Jokainen päivä on erilainen. Olen sosiaalinen ja tykkään tehdä töitä iloisten ihmisten kanssa. Ja yhdessä kollegani, myyntipäällikkö Riitta Lepistön kanssa olemme hyvä tiimi.

Lue myös: Pääkirjoitus: Juhlaa ja tunteita – Seiska täyttää 30 vuotta

Stuntman on pitkäikäisin

Stuntman

Seiskan pitkäaikaisin mainostaja on edelleenkin Seiskassa mainostava postimyyntiyritys Stuntman. Stuntman on mainostanut Seiskassa yhtäjaksoisesti huikeat 24 vuotta. Kari Noponen perusti Stuntmanin vuonna 1996, ja vuodesta 1998 lähtien hän on käyttänyt Seiskaa markkinointikanavana.

– Halusimme heti alusta saakka Stuntmanille ison näkyvyyden, ja sen saimme Seiskan avulla. Väkeä tuli kivijalkakauppaan Mikkeliin, ja Seiskassa olleita tilauskuponkeja palautettiin postitse. Jokaisessa kupongissa oli merkintä, missä lehdessä kuponki oli julkaistu, ja Seiskasta palautettiin ennätysmäärä kuponkeja, Kari muistelee.

Kari kertoo, että Seiskan ensimmäisessä ilmoituksessa olleet reisitaskuhousut ovat olleet samanlaisina myynnissä 24 vuotta ja tekevät kauppansa tänäkin päivänä.

”Raxille paras mainoskumppani”

Rax

Myös Rax Pizzabuffet ilahdutti vuosien ajan lukijoita tarjouksillaan ja kupongeillaan. Kupongit olivat odotettuja, ja ne leikattiin irti lehdestä. Aina välillä tuli palautetta, kun kupongit oli sijoitettu jonkun erityisen kiinnostavan jutun toiselle puolelle, ja juttu tuhoutui kuponkia irti leikatessa.

– Raxeissa kävi kaksi miljoonaa asiakasta joka vuosi, samaan aikaan Seiska tavoitti miljoona lukijaa viikossa. Kummassakin oli läpileikkaus Suomen kansasta, ja siksi Seiska oli paras mahdollinen mainosväline Raxille, kertoo Raxin silloinen toimitusjohtaja Tarja Kivilahti.

Kupongeilla saatiin myynti nousuun myös hiljaisina aikoina. Jokaisessa Raxissa oli iso pahvilaatikko kupongeille – ja niitä todellakin palautettiin laatikoittain. Hauskana muistelona

Tarjalle tulee mieleen tapaus, jossa mies saapui ravintolaan kupongin kanssa. Ravintolatyöntekijä totesi, että ”on tullut luettua Seiskaa”. Mies häkeltyi täysin ja vastasi: ”Ei, vaimo laittoi kupongin matkaan”.

Ensimmäinen mainos

Raija Sailos ja ensimmäinen mainos

Historian ensimmäisen Seiskan 1/1992 ensimmäinen mainostaja oli kotimainen kuntoilubrändi Wrange. Wrange jatkoi mainostamistaan vuosien ajan hyvällä menestyksellä. Siihen aikaan mainokset saattoivat olla mustavalkoisiakin.

Matkoja myytiin

Matkat

Seiskan lukijat ovat aina olleet innostuneita matkustamaan, ja tämän huomasivat myös matkatoimistot. Finnmatkat ja Tallink olivat Seiskan vakituisia mainostajia monen muun matkatoimiston lisäksi.

Soittoääniä ostettiin

Soittoäänet

Puhelimien operaattorilogoja ja soittoääniä kauppaavat yritykset olivat aktiivisia etenkin 2000-luvulla. Näitä ilmoituksia otettiin Seiskaan enintään viisi kappaletta per numero, ja jos joku joutui peruuttamaan varauksensa, seuraava jonossa sai paikan. Aikaan kuului, että puhelimen soittoääntä vaihdettiin säännöllisin väliajoin, samoin näytöllä näkyvää kuvaa. Näitä sai vain ostamalla ne palveluntarjoajilta.

”Muhkea Mazda”

Automainos

Ensimmäinen automainostaja Seiskassa oli Mazda. Uusi ”muhkea” Mazda 626 tuli markkinoille samaan aikaan Seiskan kanssa vuonna 1992.

Tuttuja laatumerkkejä

Loreal

Vuosien varrella on Seiskassa nähty paljon tänäkin päivänä tuttuja mainostajia, kuten Fazer, Taffel ja L’Oreal.

Ridgeä haluttiin

Ridge-mainos

Seiska tuli Suomeen vuonna 1992 samana vuonna kuin Kauniit ja rohkeat. Kumpaakin seurasi melko pian miljoona suomalaista. Daewoo mainosti VHS-videolaitettaan Seiskassa hauskasti: “Paina tästä kun haluat Ridgeä”.

Tilaa Seiskan uutiskirje! »