fbq
Kotimaa
07.10.2022 09:00
Teksti: Leena Ylimutka|Kuvat: All Over Press
Sanna Marin
Normaalia reittilentoa nopeampi! Tällaisella ilmavoimien koneella Sanna Marin lensi – kuva
Kotimaa
07.10.2022 09:00
Teksti: Leena Ylimutka|Kuvat: All Over Press

Seiska uutisoi jo aiemmin pääministeri Sanna Marinin kokousmatkasta Osloon. Kyseessä oli pohjoismaisten pääministerien tapaaminen maanantaina 15. elokuuta 2022.

Marinille ja hänen delegaatioonsa kuuluneille jäsenille oli varattu lennot jo sunnuntaille. Vain osa delegaatiosta matkusti tuolloin Osloon, sillä pääministeri ja hänen kaksi erityisavustajaansa Lauri Voionmaa ja Iida Vallin lensivät maanantaiaamuna poikkeusjärjestelyin ilmavoimien koneella.

Lue myös: Sanna Marin perui reittilennon - lensi puolustusvoimien koneella: Näin päätöstä perustellaan

Tunnin hinta 1 979 euroa

Seiska selvitti, mitä lysti maksoi suomalaisille veronmaksajille.

Ilmavoimien kone teki ensin siirtolennon Tampereelta Helsinki-Vantaalle. Kun Marin, Voionmaa ja Vallin olivat koneessa, armeijan kuusipaikkainen LearJet-suihkukone käänsi nokkansa kohti Osloa.

Oslosta kone lähti saman tien paluumatkalle ja lensi ilman matkustajia takaisin Tampereelle.

Ilmavoimilta saadun tiedon mukaan lentotunnin hinnaksi tuli 1 979 euroa, ja koko reissu kesti 2 tuntia 37 minuuttia. Näin ollen lennon kokonaishinnaksi tuli 5 178 euroa.

LearJet 35A/S -mallinen kone on Finnairin normaalia reittilentoa nopeampi. Armeijan kone suoriutui Tampere-Helsinki-Oslo-Tampere -reitiltä kahdessa ja puolessa tunnissa.
LearJet 35A/S -mallinen kone on Finnairin normaalia reittilentoa nopeampi. Armeijan kone suoriutui Tampere-Helsinki-Oslo-Tampere -reitiltä kahdessa ja puolessa tunnissa.

Lue lisää: Sanna Marin lensi ilmavoimien koneella reittilennon sijaan - valtava hintalappu

Kyseinen Learjet 35A/S -mallin kone liikkuu paljon rivakammin kuin normaalit matkustajakoneet. Kun Finnairin koneen lentonopeus on noin 820-840 km/h, LearJet lentää noin 950 km/h.

– Lisäksi LearJet nousee nopeammin matkalentokorkeuteen, puolustusministeriöstä muistutetaan.

Huomio liittyy nousu- ja laskeutumiskuluihin, sillä pitkät nousut ja laskeutumiset vievät enemmän kerosiinia.

LearJet teki kyseisellä reissulla kolme nousua ja kolme laskua.

Tilaa Seiskan uutiskirje! »